بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» دانستنی‌های سفر » کمپینگ در طبیعت و توصیه هایی برای حفاظت از محیط زیست ( ۱۰ نکته مهم )
کمپینگ در طبیعت و حفاظت از محیط زیست
دانستنی‌های سفر

کمپینگ در طبیعت و توصیه هایی برای حفاظت از محیط زیست ( ۱۰ نکته مهم )

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ 14۱2,849

سفرهای طبیعت­گردی و اقامت در دل طبیعت برای خیلی از افراد می­تواند یک تجربه لذت ­بخش باشد. باتوجه به اینکه دوستداران طبیعت ممکن است یک سبک زندگی پایدار، مسئولانه و سازگار با محیط زیست را داشته باشند، اما یک سری عادتهای کمپینگ در طبیعت و کارهایی که هنگام کمپ­زدن در طبیعت انجام می­شود به صورت ناخوداگاه تاثیرات منفی گذاشته و برای محیط زیست مناسب نمی­باشد و باید حفاظت از محیط زیست را جدی تر بگیرید . مشاهده حیات وحش محلی، روشن کردن آتش و پخت و پز، دفع زباله، رفتن به توالت و بعضی عوامل دیگر همگی می­توانند به طبیعت خسارت وارد کنند.

پس همیشه سعی کنید به هر جای ایران سفر میکنید و مکان های دیدنی ایران را می روید اولویت اولتان حفاظت از محیط زیست هم باشد در کنار همه خوش گذرانی هایی که دارید .

کمپینگ در طبیعت و حفاظت از محیط زیست

ده نکته ضروری برای یک سفر کمپینگ سازگار با محیط زیست و حفاظت از آن

اماکن زیبای طبیعی از حساسیت بالایی برخوردارند و همه ما مسئول محافظت از آنها هستیم. توجه به یک سری نکات برای حفاظت از محیط زیست هنگام کمپینگ در طبیعت، اهمیت زیادی دارد. با رعایت آنها می­توانیم از آسیب رسیدن به طبیعت تا حد زیادی جلوگیری کنیم و یک کمپینگ سازگار با محیط زیست را داشته باشیم.

۱.بازیافت در طبیعت را فراموش نکنیم

ما بطور معمول بعضی از کارها را در خانه‌ی خود انجام می دهیم و به نوعی به عادتهای زندگی‌مان تبدیل شده است. استفاده مجدد از وسایل و یا بازیافت آنها یکی از کارهایی است که بسیاری از افراد انجام می‌دهند، اما هنگام تعطیلات و کمپینگ در طبیعت این عادت از یاد برده می­شود. رعایت عادت­های خوب محیطی در طول سفر کمپینگ نیز ضروری است. هنگامی که برای اقامت در طبیعت کمپ و چادر برپا می‌کنید، می­توانید زباله­ های خود را در کیسه­ های قابل بازیافت دسته بندی کنید. همچنین می­توانید به جای استفاده از لوازم پلاستیکی یکبار مصرف مثل کارد، چنگال، قاشق و ظروف مختلف این وسایل را از خانه همراه خود بیاورید تا زباله کمتری تولید شود.

۲. تا حدامکان زباله‌ی کمی تولید کنیم

پاکیزه نگاه داشتن طبیعت هنگام کمپینگ و طبیعتگردی بسیار مهم می­باشد. زباله‌های ما، هرچقدر هم که کم باشد، می­تواند صدمات زیادی به محیط زیست و حیات وحش محلی وارد کند. بهتر است هنگام کمپینگ در طبیعت حدالامکان کمترین میزان زباله را تولید کنید و زباله ها را در جایی امن و دور از دسترس حیوانات وحشی بگذارید. هنگام ترک محل کمپ، زباله های خود را جمع آوری نموده و با خود ببرید و در طبیعت رها نکنید.

۳. در انتخاب مواد شیمیایی هوشمندانه عمل کنیم

محصولاتی که در طول سفر کمپینگ استفاده می­شوند حتی می­توانند تأثیر بیشتری نسبت به رها کردن زباله در طبیعت داشته باشند. بسیاری از محصولات خانگی مانند مواد شوینده، مواد مرطوب­ کننده، خمیردندان، ضد آفتاب و ضد حشرات حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است محیط را آلوده کنند. بهتر است از قبل برنامه ریزی کرده و محصولات کاملاً طبیعی و پایدار را انتخاب کنید و همراه خود ببرید.

کمپینگ در طبیعت و حفاظت از محیط زیست

۴. از فناوری های خورشیدی استفاده کنیم

وسایل و گجت­های امروزی در هر جنبه از زندگی مورد نیاز هستند و اگرچه ایده کنار گذاشتن فناوری در طول سفر کمپینگ ممکن است خوب باشد، اما گاهی اوقات این امکان وجود ندارد و به این وسایل نیز نیاز داریم. با این وجود، برای شارژ و استفاده از این محصولات، می­توانیم انتخاب­هایی سازگار با محیط زیست داشته باشیم. امروزه فناوری خورشیدی پیشرفت زیادی داشته و تقریباً برای تمام وسایل برقی جایگزین مناسبی برای تأمین انرژی است. با کمی برنامه­ریزی و سرمایه­گذاری می­توان از وجود وسایلی با فناوری خورشیدی که بسیار سازگار با محیط زیست هستند، بهره برد.

۵. در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم

به جای استفاده از چند بسته بطری آب یکبار مصرف، از یک بطری استفاده نمایید. با یافتن منبع آب در طبیعت مثل چشمه­های آب زیرزمینی، می­توانید چندین بار از آن استفاده کرده و بطری خود را پر نمایید. انجام این کار در طول سفر، باعث کاهش قابل توجه تولید زباله های پلاستیکی می­شود.

۶. تجهیزات کمپینگ ِسازگار با طبیعت داشته باشیم

بهتر است قبل از سفر اطمینان حاصل کنید که تجهیزات کمپینگ شما برای طبیعت مضر نباشند و با محیط زیست سازگاری داشته باشند. لوازم و تجهیزات پلاستیکی مانند چادر، ظروف، ابزارآلات و … در عین داشتن کارایی در نهایت به مرور زمان به یک زباله غیرقابل بازیافت تبدیل می­شوند. بنابراین انتخاب و خرید تجهیزاتی که از مواد طبیعی مانند پنبه، کنف و یا از مواد بازیافتی ساخته شده­اند را مدنظر داشته باشید.

۷. به رونق اقتصادی مناطق گردشگری کمک کنیم

با خرید از فروشگاه­های محلی نزدیک کمپ باعث توسعه پایدار و رونق اقتصادی آن منطقه می­شوید. همچنین، دیگر نیازی نیست برخی از وسایل را چندین کیلومتر با خود حمل کنیم و در انتهای سفر آنها را بسوزانیم. به این ترتیب،آلودگی هوا نیز کاهش می­یابد.

 نکته‌ی مهم دیگری که بایستی به آن توجه داشته باشید این است که هنگام خرید برای سفر کمپینگ خود، به گزینه های سبزتر و پایدارتر نگاه کنید. بعنوان مثال مواد غذایی تازه را خریداری و مصرف کنی. و یا راه­هایی برای ذخیره سازی مواد غذایی و بسته بندی آنها پیدا کنید که جهت به بسته‌بندی کمتر و در نهایت تولید زباله‌ی کمتر منجر شود.

۸. تاثیرات سوختهای فسیلی بر محیط زیست منطقه را درنظر بگیریم

اماکن طبیعی زیبا و تفرجگاه های معروف در فصلهای مسافرپذیر شلوغ می­شوند. همین شلوغی و ازدحام تعداد زیادی از افراد در یک منطقه طبیعی بر روی محیط زیست آن منطقه تاثیر می­گذارد. برای مثال شاید حضور کمپ­های متعدد در کنار یک ساحل، زیبا به نظر برسد اما به این فکر کنید که چه مقدار گازهای گلخانه ای در اثر سوختن بنزین تولید شده است تا این افراد به این منطقه برسند.

کمپینگ در طبیعت و حفاظت از محیط زیست

۹. به حیات وحش احترام بگذاریم

هنگام کمپ زدن در طبیعت باید به حیات وحش محلی توجه ویژه­ای داشته باشید و دقت کنید محلی را انتخاب نمایید که منطقه و محل زندگی حیوانات نباشد. همچنین برای برپاکردن چادر خود نباید به پوشش گیاهی محل آسیبی وارد نمایید. جایی که قبلا در آنجا کمپ زده شده باشد می­تواند گزینه بسیار خوبی برای کمپ زدن و برپایی چادر و تجهیزات شما باشد. همچنین، اگر نیاز به برپا کردن آتش داشتید، بهتر است از محل‌هایی که قبلا در انجا آتش روشن شده، استفاده کنید.

۱۰. وسایل سفرمان را قبل از حرکت بازبینی کنیم

قبل از بیرون رفتن از درب خانه و شروع سفر، دوباره بررسی کنید و مطمئن شوید که همه موارد مورد نیاز برای سفر کمپینگ، بسته بندی و برداشته شده است. می­توانید از خریدهای غیرضروری پرهیز کنید و بسیاری از وسایل و لوازم مورد نیاز خود را از خانه بردارید. این امر باعث کاهش مواد اضافی و درنتیجه کاهش تولید زباله می­شود. همچنین زمانی که با آمادگی کامل و داشتن تمام مواد غذایی و وسایل و تجهیزات به مقصد برسید، دیگر نیاز نیست برای خرید بارها محل کمپ را ترک کرده و با سوزاندن بنزین باعث آلودگی هوا شوید.

کلام آخر

انجام دادن این نکات شاید در ابتدا برایتان سخت بنظر برسد. اما به‌تدریج عادت می‌کنید و به طور طبیعی انجامشان خواهید داد. یادتان باشد که محیط زیست را طوری ترک کنید که هیچ ردپایی از خودتان در آنجا باقی نگذارید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. حدیث

    باحفاظت از محیط زیست بیایید همین الان گامی در جهت زیباتر کردن محیط زندگی و محیط زیست خود برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×