بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» دانستنی‌های سفر » سفر در دوران کرونا، ۹ گام ضروری برای برنامه ریزی سفر
سفر در کرونا
دانستنی‌های سفر

سفر در دوران کرونا، ۹ گام ضروری برای برنامه ریزی سفر

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ 9۰1,723

برنامه‌ریزی سفر در دوران کرونا به شما کمک می‌کند با آرامش بیشتری سفر کنید و ریسک ابتلا به کووید ۱۹ را تا حد زیادی کاهش دهید. این بیماری به ما یاد داد که بایستی محتاط‌تر باشیم چرا که زمان طولانی با این ویروس درگیر خواهیم بود. در این دوران بعضی سفر‌ها ضروری هستند و نمی‌توانیم آن‌ها را به دوران بعد از کرونا موکول کنیم. حجم سفرها در کشور‌های جهان به اندازه‌ای زیاد است که باید به اعداد بالاتر از ۲ یا ۳ میلیارد سفر تنها در یک سال اشاره کنیم. این ویروس کوچک ولی خطرناک، تمام این سفرها را تحت الشعاع قرار داد و تعداد بسیار زیادی از آن‌ها را برای مدت طولانی معلق نمود. صنعت گردشگری با وجود کرونا خسارات شدیدی را متحمل شد و هنوز نمی‌توان تخمین زد چقدر زمان برای جبران این خسارت‌ها لازم است.

سفر در دوران کرونا و قرنطینه

در بسیاری از کشور‌ها واکسیناسیون برای کووید ۱۹ در حال انجام است. متأسفانه در کشور ما هنوز واکسیناسیون همگانی سرعت بسیار کمی دارد، بنابراین باید پروتکل‌های بهداشتی را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک رعایت کنیم. در حالی که کرونا در جامعه ما در حال جولان دادن است، دیگر نمی‌توانیم به قرنطینه به عنوان یک راه حل نگاه کنیم. اگر لازم است به سفر بروید، باید چند نته مهم را در هنگام مسافرت به دقت رعایت کنید. در مطلب پیش رو ما ۹ گام ضروری برای برنامه‌ریزی سفر در دوران کرونا را برای شما دسته بندی کرده‌ایم. لطفاً این موارد را بخوانید و در صورت نیاز یادداشت‌برداری کنید.

محدودیت های سفر در کرونا

 محدودیت‌های سفر را مطالعه کنید

حتما شماهم اخبار این روزها را دنبال کرده‌اید و از محدودیت‌ها آگاه هستید. برخی از استان‌های ایران در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند و برخی دیگر در حالت زرد. خوب است که قوانین مربوط به عبور و مرور جاده‌ای را قبل از سفر مطالعه کرده و از وضعیت رنگی هر استان و هر شهری که قرار است از آن عبور کنید؛ مطلع باشید.

 با پزشک خود مشورت کنید

نکته مهمی که بهتر است قبل از سفر به خصوص اگر سفر شما خانوادگی است؛ رعایت کنید؛ ناقل بودن یا نبودنتان است. بیماری کووید ۱۹ ممکن است از چند روز تا چند هفته به صورت نهفته در بدن شما قرار داشته باشد. بنابراین قبل از سفر حتما تست کرونا از خود گرفته و با پزشک خود در خصوص توانایی سفر مشورت کنید.

 وضعیت همه را بررسی کنید

همسفران شما از خود برنامه سفر هم مهم‌تر هستند. باتوجه به این که افراد با بیماری‌های زمینه‌ای، کودکان، زنان باردار و افراد مسن خطر ابتلای بالایی دارند؛ بهتر است قبل از سفر وضعیت سلامتی آن‌ها را بررسی کنید. اگر هرکدام از این دسته قرار است در سفر همراه شما باشند؛ باید برنامه سفر خود را بسیار محافظه کارانه‌تر بچینید. 

سفر در دوران کرونا

از حضور در نقاط قرمز کرونا دوری کنید

درست است که وضعیت قرنطینه و منع عبور و مرور بسیار ناخوشایند شده است. اما بهتر است حتما وضعیت سفر خود را یک بار دیگر بررسی کنید. آیا شهری که به آن سفر می‌کنید در وضعیت قرمز قرار دارد؟ اگر پاسختان مثبت است؛ از خود بپرسید که آیا سفر به این منطقه حتما واجب است؟ اگر باز هم پاسخ شما مثبت بود؛ بهتر است بالاترین سطح ایمنی را اجرا کرده و با شدت زیادی از خود مراقبت کنید. همچنین تا حد ممکن از توقف بیجا خودداری کنید.

بهتر است مقصد را از قبل برنامه ریزی کنید. همچنین بهتر است که انعطاف پذیر بوده و تنها راه‌هایی را انتخاب کنید که کمترین میزان خطر را برای عبور و مرور شما دارند. حتی اگر مجبور باشید راه خود را کمی دور کنید؛ باز هم انتخاب عاقلانه‌ای به نظر می‌رشد. به شرطی که شما را ایمن‌تر نگه‌دارد.

هنگام رزرو محل اقامت، مکان و جمعیت را در نظر بگیرید

بسیاری از هتل‌های ایران و سایر کشورها در دنیا برای این که شما را به سفر تابستانی تشویق کنند؛ آفرهای ویژه‌ای در نظر می‌گیرند که امتحان کردن آن‌ها بسیار هیجان انگیز به نظر می‌رسد. حتی ممکن است تورهای مسافرتی و گردشگری جذاب و وسوسه کننده‌ای هم برای شما ترتیب دهند.

اما اینجا باید از خود سوال بپرسید که ایا محل اقامت شما فاکتورهای رعایت بهداشت در زمان کرونا را رعایت می‌کند؟ تا چه حد به ضد عفونی کردن محیط و فاصله اجتماعی اعتقاد دارند؟ آیا کارمندان مریض خود را قرنطینه می‌کنند؟ آیا ظرفیت هتل را به خاطر این ایام کاهش داده‌اند؟ بهتر است قبل از اقامت پاسخ این سوال‌ها را حتما پیدا کنید.

 نحوه حمل و نقل خود را در نظر بگیرید

تقریبا نمی‌توان حدس زد که کدام یک از راه‌های سفر و وسایل نقلیه از بقیه ایمن‌تر هستند. اما بدون شک فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و اتوبوس محل تجمع افراد زیادی است و این خود احتمال وجود افراد ناقل یا بیمار را افزایش می‌دهد. حتی ممکن است در این مکان‌ها سطوح آلوده بوده و بیماری از طریق سطوح منتقل شود.

 یک بسته از لوازم ضروری با خود ببرید

قبل از این که هرچیز ضروری برای سفر خود آماده کنید؛ بهتر است یک پک شامل مایع ضد عفونی کننده دست، مایع ضد عفونی کننده سطوح، ماسک، دستمال مرطوب، دماسنج، دفترچه بیمه سلامت و دستکش لاتکس با خود به همراه داشته باشید. حتی می‌توانید صابون و میان وعده و نوشیدنی کافی بهداشتی و بسته‌بندی شده را نیز با خود ببرید.

لوازم ضروری سفر در کرونا

در زمان مسافرت برای فعالیت‌هایی در فضای آزاد برنامه‌ریزی کنید

ممکن است برنامه یک سفر تفریحی را برای خود و خانواده چیده باشید. بهترین کار این است که برنامه ریزی خوبی برای ساعت‌های تردد در سفر خود بچینید. برای مثال کارشناسان بهداشت و پزشکان تاکیید می‌کنند که از حضور در محیط‌های شلوغ مانند موزه‌ها و شهربازی‌های سربسته خودداری کنید. می‌توانید از یک پارک سرباز، یک ساحل آرام دیدن کنید و هر نوع سرگرمی‌ دیگری که در فضای آزاد و باز انجام می‌شود را انتخاب کنید.

 کودکان را برای ایمن ماندن آماده کنید

بدون شک مراقبت‌های کرونایی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای کودکان بیشتر از همه سخت خواهد بود. به خصوص که سفر قرار است ابزاری برای یادگیری کودکان از دنیا اطرفشان باشد. قبل از مسافرت بهتر است با کودک خود در مورد دست نزدن به چشم‌ها، صورت و لب‌ها صحبت کنید. همچنین به آن‌ها در مورد فاصله فیزیکی با دیگران و شستن دست‌ها و زدن ماسک صحبت کنید.

ممکن است کودک شما هیجان زده شده و یک دوست غریبه را بغل کند. بهتر است وحشت نکنید و بعدا در آرامش وضعیت و شرایط را برای آن‌ها توضیح دهید. 

یادتان باشد تا جای ممکن از سفرهای غیر ضروری خودداری کنید. اگر مجبور به سفر هستید، تمامی نکات ایمنی را رعایت کرده و هیچ کدام از پروتکل‌های ویژه‌ای که برای شما در نظر گرفته شده را نشکنید. از کودکان و گروهی که گروه پر ریسک هستند، مراقبت کرده و بعد از بازگشت از سفر از ۷ تا ۲۱ روز خود را قرنطینه کنید.

۴.۹/۵ - (۱۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×