بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
پارک وکیل آباد مشهد
مشهد

پارک وکیل آباد مشهد

۱۴ آذر ۱۳۹۵ 33۳12,554

یکی از پارک های وسیع و قدیمی شهر مشهد، پارک جنگلی وکیل آباد است که در هشت کیلومتری شمال غرب شهر مشهد و نزدیک سرزمین موج های آبی قرار دارد. بلوار عریض و بسیار زیبای وکیل آباد، میدان آزادی را به پارک جنگلی وکیل آباد متصل می نماید. در این مطلب از وبلاگ اقامت ۲۴ ، قصد داریم به معرفی یکی از تفرج گاه های معروف و محبوب مشهد ، به نام پارک جنگلی وکیل آباد بپردازیم . با ما همراه باشید.

مقاله مرتبط : “معرفی جاهای دیدنی مشهد

وکیل آباد یکی از پارک های مشهد به علت قدمت و انبوهی از درختان کاج، چنار ، سرو و قرار گرفتن در دره ای باصفا و خوش آب و هوا و همچنین نهرهای متعددی که در آن جاری است از قدیم ، مورد توجه ساکنین شهر و مسافران بوده است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف
پارک جنگلی وکیل آباد مشهد
آدرس: مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد مشهد را در گذشته به نام میرطراز یا باغ وکیل آباد می شناختند. در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی ، این پارک توسط مالک آن، آقای حسین ملک، به صورت رسمی وقف استفاده عموم گردید و به شهرداری شهر مشهد واگذار شد و اکنون در محدوده خدماتی منطقه ۹ این شهر قرار دارد.

پارک وکیل آباد مشهد

حاج حسین آقا ملک، فرزند حاج کاظم ملک التّجار، هرچند به اندازه پدرش شهرت سیاسی نداشت اما با فضل و ادبی که برخوردار بود و نیز وقف املاک و اشیاء نفیس و کتابخانه ای گرانقدر به عموم مردم ایران، توانست نام خود را جاودانه سازد. زمین های اهدایی و موقوفات او که عمدتا در تهران و خراسان، به خصوص شهر مشهد واقع شده اند عبارتند از: باغ صبای تهران، قصر ملک شهر ری، باغ وسیع وکیل‌آباد و باغ ملی مشهد، اراضی اهداء شده به فرهنگیان مشهد، بیمارستانهای چناران و تربت‌جام (و موقوفات آن دو)، و خانه وی در خیابان امام خمینی که اخیراً در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته ، بازسازی و مرکز آفرینش و پژوهش هنرهای سنتی شده است.

پارک وکیل آباد که دارای ۲۵۹۶۵۹ مترمربع مساحت است با آب قنات آبیاری می شود. شهرداری با احداث خیابان ، جدول بندی ، کف سازی معابر ، ایجاد آب نما ، برق کشی ، اقامتگاه های موقت ، باغ وحش، وسایل بازی کودکان و کافه رستوران توانسته جاذبه‌های این پارک را افزایش دهد.

باغ وحش وکیل آباد
باغ وحش وکیل آباد، تنها باغ وحش مشهد و خراسان رضوی می‌باشد

وکیل آباد دارای یک باغ طبیعی پر از درختان نار و کاج و درختان کهنسال و رودخانه فصلی می باشد که آب این رودخانه از طریق چشمه وکیل آباد که سرچشمه آن بند گلستان است، تامین می‌شود. پیش از آنکه پل مهندس پرتوی روی رودخانه احداث گردد راه ارتباطی مشهد به ییلاقات طرقبه و شاندیز از کنار این منطقه عبور می کرد که جاده ای باریک به همراه درختانی تنومند و سر به فلک کشیده بود.

پارک وکیل آباد در مشهد

شهربازی در پارک وکیل آباد

شهربازی تقریبا بزرگی در شهر مشهد وجود دارد به نام کوهستان پارک شادی که کنار باغ وکیل آباد قرار دارد و در آن انواع و اقسام وسایل تفریحی قرار داده شده است. همچنین آلاچیق‎هایی در این پارک برای استراحت و گذران اوقات فراغت بازدید کنندگان در نظر گرفته شده است. در سال‌های اخیر این شهربازی به دلایل نامعلومی تعطیل شده است.

معابر سنگ فرش شده و محیط جنگلی این پارک با داشتن درختان سربه فلک کشیده و انبوه، برای عکاسی بسیار مناسب می‌باشند. همچنین المان‌های مختلفی در این پارک ساخته شده است که جذابیت زیادی دارند مانند تنه‌های درختان که به صورت چهره‌هایی تراش خورده و منبت کاری شده‌اند و یا مجسمه‌ها و سازه‌های زیبایی که در ابعاد بسیار بزرگ در جای جای این پارک به چشم می‌خورند.

در آبان ماه سال ۱۳۹۲ با مصالح طبیعی، این پارک مورد بازسازی قرار گرفت. در مطالعات اولیه مشخص گردید که سنگ بستر پارک جنگلی وکیل آباد از سنگ خارا یا گرانیت ساخته شده و ضمن زیبایی، از استحکام و مقاومت بالایی نیز برخوردار است. در کف سازی، پله‌ ها و نماکاری‌ های پارک نیز از همین سنگ استفاده شده است. همچنین یک چشمه قدیمی و فعال با سه دهانه در پارک وجود داشته که بازسازی و ترمیم گردیده و از برداشت غیر قانونی آب از آن جلوگیری شده است.

پارک وکیل آباد مشهد
سنگ بستر پارک جنگلی وکیل آباد از سنگ خارا یا گرانیت ساخته شده است

ایمن سازی بستر قدیمی پارک، ساخت آبنما، بازسازی استخرها، پارکینگ، بدنه سازی و دیوار حائل، احداث پل، ساخت ۶۰ سرویس بهداشتی، کف سازی و پیاده رو سازی، پله ‌های متعدد، گلخانه و باغ گیاه شناسی تنها بخشی از فعالیت هایی هستند که در سال‌های گذشته در پارک جنگلی وکیل آباد انجام شده اند. این پارک زیبا علاوه بر اینکه هر هفته تعداد زیادی از شهروندان مشهدی را به سمت خود می کشاند، از زائرین حرم امام رضا (ع) نیز میزبانی به عمل آورده تا آنها نیز بتوانند ساعات و ایام خوشی را در این پارک سپری نمایند.

در صورتی که تمایل دارید به شهر مشهد سفر و از مکان های دیدنی آن بازدید کنید به شما توصیه می کنیم که حتما از پارک وکیل آباد نیز دیدن نمایید.

باغ وحش وکیل آباد

یکی دیگر از بخش‌های دیدنی پارک وکیل آباد مشهد باغ وحش است. تنها باغ وحش مشهد در کنار پارک جنگلی وکیل آباد و با وسعتی حدود ۴۰۰۰۰ مترمربع واقع شده است و دارای حیوانات مختلفی می‌باشد. در این مجموعه ۶۱ گونه از پستانداران، ۴۹ گونه از پرندگان، ۱۰ گونه از آبزیان و ۵ گونه از خزندگان زندگی می‌کنند.

گردشگران و مسافران در باغ وحش وکیل آباد می‌توانند حیوانات گوناگونی از جمله شیر، ببر، گوزن، لاما، قوچ، گرگ، میمون، تایگون، پلنگ، سیاه گوش و … را از نزدیک تماشا کنند. همچنین قسمتی از این باغ وحش به حیوانات تاکسی درمی شده و خزندگان مانند انواع مار و تمساح اختصاص یافته است. باغ وحش وکیل آباد یکی از جاهای دیدنی مشهد و مجموعه پارک وکیل آباد به شمار می‌رود که گردشگران بسیاری در سفر به مشهد از آن بازدید می‌کنند.

زیبایی‌ های طبیعت وکیل آباد

پارک وکیل آباد طبیعتی خاص و منحصر به فرد دارد. این پارک بزرگ بیشتر شبیه یک باغ سر سبز و جنگلی است تا یک پارک درون شهری. درختان تنومند و بلندش، وسعت بسیار زیاد و رودخانه‌ای که درست از میان باغ عبور می کند، همه و همه دست به دست هم داده اند تا تصویر بی نظیری از یک جنگل آرام و رام بیافرینند. اگر شب هنگام مهمان پارک جنگلی وکیل آباد باشید شکوه و سکون و آرامش طبیعت را با آوای دلنشین جریان آب احساس خواهید کرد و اگر در هنگام روز مهمان این باغ تماشایی باشید شاهد صمیمیت خورشید و آسمان با درختان پر شاخ و برگ آن خواهید بود. پارک جنگلی وکیل آباد آن قدر بزرگ است که می تواند دریاچه و کوه و جنگل و طبیعت بکر و امکانات زندگی مدرن را در آغوش خود جای دهد. شاید بتوان گفت پارک وکیل آباد نیز یک اثر پسامدرن است که سنت و مدرنیته را در هم آمیخته؛ همان طور که آسایش و امکانات زندگی شهری را با طبیعت ناب در آمیخته است.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۸/۵ - (۵ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۳

  1. Hose

    باغ وکیل آباد کجا میدان آزادی کجا؟ چندین کیلومتر فاصله دارن
    موجهای آبی کجا باغ وکیل آباد کجا بازم چندین کیلومتر فاصله دارن

    البه موجهای خروشان نزدیک هستش به باغ وکیل آباد

  2. محمدمهدی صادقی

    سپاس
    اطلاعات کاملی بود.
    اکثر مردم غیرمشهدی وکیل آباد رو فقط به عنوان باغ وحشش می شناسن. خیلی جالب بود.

  3. محمدمهدی صادقی

    سپاس
    اطلاعات کاملی بود.
    اکثر مردم غیرمشهدی وکیل آباد رو فقط به عنوان باغ وحشش می شناسن. خیلی جالب بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×