بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» استان اصفهان » جاذبه های گردشگری اصفهان » جاهای دیدنی اصفهان » سوغات اصفهان چیست؟ آشنایی با خوراکی‌ ها و صنایع دستی اصفهان
سوغات اصفهان - خاتم کاری
جاهای دیدنی اصفهان - جاذبه های گردشگری اصفهان

سوغات اصفهان چیست؟ آشنایی با خوراکی‌ ها و صنایع دستی اصفهان

۲۳ بهمن ۱۳۹۹ 19۰2,950

سوغات اصفهان در میان تمام گردشگران و ایران‌گردان عزیز از شهرت و محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. چون شیرینی و مزۀ منحصر به فرد خوراکی‌ها بخش خوراکی این سوغات و هنر دست هنرمندان این خطّه در بخش صنایع دستی در نوع خود بی‌نظیر هستند. به عبارتی دیگر لازم است گفته شود که کمتر پیش خواهد آمد که گردشگری راهی این دیار باشکوه شود و دست خالی به شهر و دیار خود برگردد. البته این نکته نیز لازم است یادآوری شود که اگر گردشگری چند روزی مهمان اصفهان زیبا باشد و بدون سوغات به شهر خود برگردد بدون شک این موضوع باعث ایجاد ناراحتی و کدورت در میان دوستان و اعضای خانواده خواهد شد. چون نصف جهان سرشار از زیبایی و شیرینی و هنر است و می‌تواند شیرین‌ترین و دلنوازترین لحظه‌ها را به ارمغان بیاورد. پس توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله با اقامت ۲۴ همراه باشید تا اطلاعات کافی در مورد سوغات متنوع این شهر تماشایی به دست بیاورید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از روزها و حتی لحظه‌های سرشار از شیرینی سفر خودتان به خوبی استفاده کنید.

سوغات اصفهان

سوغات اصفهان ؛ خوراکی‌های خوشمزه

اصفهان شهر شیرینی‌ها است. لهجۀ شیرین، دوستی‌های شیرین، کام شیرین و بدون شک شیرینی‌های شیرین. با این وجود به نظر می‌رسد اولین قدم برای تهیۀ سوغات را باید در میان انواع و اقسام خوراکی‌های خوشمزه و دلبرانۀ اصفهانی بردارید و برای شیرین‌کردن کام خودتان و عزیزانتان در گام اول چند بسته‌ای از این شیرینی‌های خوشمزه و منحصر به فرد تهیه کنید. در ادامه محبوب‌ترین شیرینی‌های اصفهانی معرفی شده‌اند.

برای اقامت در شهر اصفهان بهتر است درباره بهترین هتل اصفهان و انواع هتل های سنتی و مدرن ان اطلاعاتی داشته باشید.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های اصفهان با تخفیف

انواع گز

گز سوغات اصفهان

از جمله خوشمزه‌ترین خوراکی‌های شیرین که مخصوصاً شهر اصفهان خاستگاه ویژۀ آن به شمار می‌رود با نام گز شناخته می‌شود. البته در شهر اصفهان انواع و اقسام مختلف گز در طعم‌های گوناگون و بسته‌بندی‌ها و قالب‌های متفاوت برای فروش به عنوان سوغات فروشگاه‌ها به چشم می‌خورد.

جوز قندی

2.jozghand

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان با نام جوز قندی شناخته می‌شود. جوز قندی از میوۀ خاصی به نام الگ تهیه می‌شود. برای تهیۀ این شیرینی میوه‌ای ابتدا پوست میوۀ الگ را جدا می‌کنند و سپس داخل آن را با مخلوطی از پودر قند یا شکر و بادام پر می‌کنند.

پولکی

سوغات اصفهان پولکی

یکی دیگر از معروف‌ترین و محبوب‌ترین خوراکی‌هایی که در شهر اصفهان به عنوان سوغات به فروش می‌رسد و طرفداران بسیار زیادی دارد با نام پولکی شناخته می‌شود. پولکی در انواع طعم‌هایی از قبیل نعنایی، نارگیلی، عسلی،‌ زنجبیلی، لیموعمانی، پسته‌ای و کاکائویی تهیه می‌شود. مردم شهر اصفهان و همچنین گردشگرانی که به این شهر اصیل سفر می‌کنند و پولکی تهیه می‌کنند؛ از این شیرینی ظریف و بسیار نازک برای نوشیدن چای استفاده می‌کنند. مخصوصاً به دلیل اینکه شیرینی این نوع خوراکی بسیار کم است افرادی که خوردن قند و شکر برای آن‌ها ضرر دارد مناسب به نظر می‌رسد. همچنین حمل و نقل آن نیز با توجه به این امر که بر اثر فشار یا ضربه خرد نمی‌شود بسیار راحت و بی‌دردسر به نظر می‌رسد.

سوهان عسلی

4.sohanasali

یکی دیگر از انواع سوغات اصفهان با نام سوهان عسلی شناخته می‌شود. این خوراکی خوشمزه و پرطرفدار از ترکیباتی نظیر: گلاب، خلال بادام و پسته، زعفران، شکر و کره تهیه می‌شود. سوهان عسلی انواع مختلفی دارد و در قالب ورقه‌ای و برش‌خورده بسته‌بندی می‌شود و به فروش می‌رسد.

شیرینی کرکی

5.shirini korki

یکی دیگر از انواع شیرینی‌های محبوب و خوشمزه که در شهر اصفهان پخته می‌شود  به عنوان سوغات به فروش می‌رسد با نام شیرینی کرکی شناخته می‌شود. شیرینی کرکی کوچک است شکر کمی دارد و با چای سرو می‌شود.

شیرینی برنجی

6.shirini berenji

یکی دیگر از محبوب‌ترین سوغات اصفهان که اتفاقاً شیرینی معروفی است و در سایر شهرهای ایران زمین از جمله کرمانشاه نیز پخته می‌شود با نام شیرینی برنجی شناخته می‌شود. شیرینی برنجی به دلیل اینکه از ابعاد کوچکی برخوردار است و شیرینی کمی دارد با سلایق بسیاری سازگار است. همین امر سبب شده است که این شیرینی خوشمزه طرفداران بسیار زیادی در بین ایرانیان داشته باشد.

برشتوک

7.bereshtok

یکی دیگر از انواع محبوب شیرینی‌های کوچک که در شهر اصفهان پخته می‌شود و در میان تمام مردم ایران و حتی جهان طرفداران بسیار زیادی دارد با نام برشتوک شناخته می‌شود. برشتوک در برش‌های مختلف و حتی در طعم‌ها و رنگ‌های متفاوت تهیه می‌شود. شما با توجه به ذائقۀ خودتان می‌توانید مناسب‌ترین طعم برشتوک را انتخاب کنید. برخی از انواع برشتوک با آرد گندم و برخی دیگر با آرد نخودچی درست می‌شوند. در حالت اصلی از پودر کاکائو نیز استفاده می‌شود اما ممکن است برای تزئین از رنگ‌های جذاب دیگری نیز استفاده شود.

سوغات اصفهان ؛ صنایع دستی

نه تنها در سراسر ایران زمین بلکه در تمام پهنۀ کرۀ زمین آثار هنری و صنایع دستی شهر اصفهان شهرۀ خاص و عام هستند. در واقع این آثار هنری به نوعی شناسنامۀ فرهنگ، تمدن و اصالت ایرانی نیز به شمار می‌آیند. تعداد بسیار زیادی از جهان‌گردان که هر ساله از اقصا نقاط کرۀ زمین به ایران تماشایی سفر می‌کنند آثار دستی و هنری یا بهتر بگوییم سوغات ناب اصفهان زیبا را خریداری می‌کنند و همراه خود به خانۀ خود می‌برند. علاوه بر جهان‌گردان خارجی نیز در هر خانۀ ایرانی بدون شک نمود یا تمثالی از هنر دست یا صنایع دستی باشکوه ایرانی را خواهید دید که روزی یا روزگاری از بازارهای شهر اصفهان به عنوان سوغات خریداری شده است. بنابراین لازم و ضروری به نظر می‌رسد که اندکی هم در مورد آثار هنری این شهر عزیز نوشته شود. در ادامه در مورد انواع صنایع دستی اصفهان بیشتر خواهید خواند.

پارچه‌های قلم کار

صنایع دستی اصفهان

یکی دیگر از انواع سوغات اصفهان با نام پارچه‌های قلمکار شناخته می‌شود. در بازارهای شهر اصفهان به انواع خاصی از پارچه‌های زینتی برخواهید خورد که طرح‌های جالب توجهی بر سطح آن‌ها نقش بسته است. از این پارچه‌ها به عنوان رومیزی استفاده می‌شود. روی این پارچه‌ها که اصولاً زمینه‌ای سفید دارند با قالب‌هایی طرح‌های مورد نظر چاپ می‌شود. البته این چاپ با دست انجام می‌شود و هیچ نوع ماشین یا وسیلۀ مکانیکی دخالت ندارد. تنها ابزاری که در این طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد قالبی است که در رنگ فرو برده می‌شود و روی سطح پارچه قرار می‌گیرد. برای اجرای این طرح دقت و ظرافت نیاز است چون محل قرارگیری قالب روی پارچه ارزش کار را مشخص می‌کند.

کاشی و سفال

9.kashi

کاشی و سفال از جمله آثار هنری اصیل ایرانی به شمار می‌روند. شاید حتی بتوان ادعا کرد که کاشی و سفال در هر کجای جهان که به چشم دیده شوند یاد و نام و خاطرۀ ایرن زیبا را یادآور می‌شوند. مخصوصاً کاشی‌های فیروزه‌ای و نقش و نگار ظریفی که روی آن‌ها طرح شده است. انواع و اقسام کاشی و سفال را در بازارهای اصفهان می‌توانید ببینید و با توجه به سلیقه و طبع خودتان بهترینش را انتخاب کنید.  

خاتم کاری

10.khatamkari

یکی دیگر از انواع سوغات اصفهان که هنری اصیل، ملی و منحصر به فرد به شمار می‌رود و می‌تواند تمام نگاه‌ها را به خود جذب کند هنر ارزشمند و چشم‌نواز خاتم کاری است. انواع و اقسام جعبه‌ها، قاب‌ها و حتی پهنه‌های وسیع‌تری از آن در قالب میز و صفحۀ شطرنج و غیره در بازارهای اصفهان در معرض فروش قرار گرفته‌اند.

مینا کاری

0.soghatesfahan

 یکی دیگر از انواع هنرهای دستی که از رنگ و طرح و نقشی ظریف و دلبرانه برخوردار است و هنر ارزشمندی به شمار می‌رود با نام مینا کاری شناخته می‌شود. آثار چشم‌نواز مینا کاری نیز در تمام بازارهای شهر اصفهان به وفور به چشم دیده می‌شوند و سوغاتی ماندگار و دلربا به نظر می‌رسند.

قلم زنی

یکی از هنرها و صنایع دستی معروف اصفهان قلم زنی می‌باشد. استادان ماهر بر روی فلزاتی مثل طلا، برنج، نقره و مس حکاکی‌های زیبایی انجام می‌دهند و گلدان، سینی، لوازم تزئینی، سماور، بشقاب، جعبه و انواع ظروف مختلف با طرح‌ها و اشکال مختلف زیبایی را خلق می‌کنند.

قلم زنی دارای سبک‌های مختلفی از جمله برجسته کاری، حکاکی، مشبک کاری و ریزه قلم زنی می‌باشد که هرکدام به یک روش خاصی اجرا می‌شود.

مسگری

به جز آثار قلم زنی از جنس مس انواع ظروف و لوازم تزئینی مسی نیز جزو سوغات و صنایع دستی اصفهان به شمار می‌روند. مسگری در ایران، یک هنر کهن و قدیمی، اما اصیل و بومی محسوب می‌شود و اصفهان خواستگاه و معروف‌ترین شهر ایران در این زمینه می‌باشد. شهرت این صنعت در اصفهان به اندازه‌ای است که بازار مسگرها به صورت مجزا و به طور اختصاصی در تولید انواع ظروف مسی و صنایع دستی مسی فعالیت می‌کند.

ملیله کاری

از دیگر سوغات و صنایع دستی اصفهان می‌توان به نقره سازی یا همان ملیله کاری اشاره کرد. تولید محصولات مختلف مانند ظروف زیبا و تزئینی، گردنبند، گوشواره، سنجاق سینه و … از جنس نقره در اصفهان بسیار رونق دارد. این وسایل و ظروف نقره ای از کنار هم قرار گرفتن تعداد بسیارزیادی مفتول نقره در قالب ریز نقش‌هایی چون اشک، جغه، برگ، پیچک ، ترمه و غنچه به دست می‌آیند.

نقره به کار رفته در این هنر عیار ۱۰۰ دارد. شمش‌های نقره را با چکش یا دستگاه نورد به شکل مفتول‌های چهارپهلو باریک می‌کنند و ابتدا نقش‌های کوچک را می‌سازند سپس آنها را در کنار هم در یک قالب قرار داده و با نقره‌ای با عیار پایین‌تر لحیم می‌کنند.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×