بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » پارک طبیعی هفت حوض مشهد | تصاویر هفت حوض+ آدرس روی نقشه
هفت حوض مشهد
مشهد

پارک طبیعی هفت حوض مشهد | تصاویر هفت حوض+ آدرس روی نقشه

۱۱ آذر ۱۳۹۵ 40۱17,046

یکی از جاذبه های طبیعی با مناظر چشم نواز در جنوب شرقی مشهد، بوستان هفت حوض با وسعت ۵۷۰ هکتار می باشد که شاید بتوان جزو بزرگترین پارک های مشهد محسوب کرد. از نظر موقعیت در هفت کیلومتری شهر مشهد واقع شده است.

هفت حوض مشهد کجاست؟

برای دیدن این منطقه طبیعی از جاهای دیدنی مشهد باید پس از طی مسیر در شهرک سیدی مشهد، سه کیلومتر جاده خلج را طی نموده تا به بلوار و ورودی زیبای بوستان هفت حوض برسید. نام این بوستان به دلیل حوضچه های طبیعی است که در طی سال ها و قرون متمادی با وجود ریزش آب از ارتفاع و نوع کانی ایجاد شده است. بعضی از هفت حوضچه ای که در این منطقه در امتداد هم قرار دارند، به اندازه یک استخر کوچک می باشند. آب از حوضچه اول به حوضچه بعدی و بعدی می ریزد تا در نهایت آب به حوض آخر برسد.

هفت حوض مشهد
آدرس : ۷ کیلومتری مشهد – کوه های خلج

فاصله حوضچه ها از ابتدا تا انتهای مسیر ۱۶۹۰ متر است که بعضی از گذرها سنگریزه ای می باشد. تصور اینکه هزاران سال است آب در این حوضچه ها جریان دارد توجه هر بیننده ای را به خود جذب می کند. به دلیل جریان داشتن آب در طول سالیان متمادی و نیز ریزش آن از حوضچه ای به حوضچه دیگر، و البته جنس سنگ های آن، به مرور زمان حوضچه های طبیعی بسیار زیبایی در دل سنگ ها به وجود آمده است.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

haft hoz mashhad 2

در بستر یکی از سرشاخه های رودخانه طرق، مواد آهکی نرم در میان سنگ ها دچار فرسایش شده و شکل های ژئومورفولوژی دولین را ایجاد کرده اند. بعد از عبور از هفت حوض اصلی که در امتداد یکدیگر قرار دارند، به تک حوض های بزرگ خواهید رسید. بکر بودن این منطقه، پرتردد و پربازدید نبودن و سکوت عجیب حکم فرما در آن ، آرامش فوق العاده ای را به شما منتقل خواهد نمود.

هفت حوض مشهد
حدود ۲ کیلومتر آخر از مسیر را باید پیاده روی نمایید تا به هفت حوض برسید

مسیر دسترسی به هفت حوض

اگر قصد سفر به این منطقه را دارید باید این نکته را در نظر بگیرید که شما بایستی پس از ورود به شهرک سیدی مشهد و جاده خلج، مسافتی در حدود ۳ کیلومتر از جاده طی نمایید تا به میدان برسید. پس از رسیدن به این محل، شما باید اتومبیل خود را ترک کرده و حدود ۲ کیلومتر از مسیر را پیاده روی نمایید تا به هفت حوض برسید. برای رفتن به این منطقه باید ساعتی از روز را انتخاب نمایید تا بتوانید قبل از تاریک شدن هوا، از تمام منطقه هفت حوض بازدید نموده و راهی جاده برگشت شوید.

مقاله مرتبط : معرفی اخلمد مشهد | تصاویر آبشار و دره اخلمد

haft hoz mashhad 4
هفت حوض محیطی فرح بخش با درختان سرسبز و استراحتگاه ها و امکانات مفید

این منطقه فاقد هرگونه امکانات یا تمهیداتی برای حفظ امنیت گردشگران است. بهتر است قبل از تاریک شدن هوا آنجا را ترک نمایید.

مطلب مرتبط: هزار مسجد بهشت طبیعت خراسان

امکانات رفاهی پارک هفت حوض

اگر می خواهید از هر هفت حوض به راحتی عبور کنید، کفش های راحتی بپوشید. تا بتوانید به خوبی روی سنگ ها حرکت کرده و از آنها عبور نمایید. با وجود سنگ های صاف و صیقلی بایستی جانب احتیاط را رعایت فرمایید. هفت حوض محیطی فرح بخش با درختان سرسبز، استراحتگاه و امکانات مفیدی است. طبیعتی همراه با نغمه دل نشین پرندگان که روز آرامش بخشی را برای شما رقم خواهد زد.

یکی از جاذبه های این منطقه پیست سنگ نوردی و صخره‌نوردی آن است که برای علاقه‌مندان فراهم شده است. مسیرهای این پارک به غیر از معابر ایجاد شده، شامل معابر طبیعی با صخره‌های سنگی پوشیده شده می‌شود. در این بوستان تعدادی آلاچیق تابستانی و زمستانی وجود دارد که می‌توان بساط پیک نیک را در آن‌ها به پا کرد. البته امکانات رفاهی دیگری مثل رستوران سنتی، سوپرمارکت، سرویس بهداشتی و پارکینگ نیز در مجموعه بوستان هفت سنگ وجود دارند.

کوه‌های خلج

کوه‌های خلج در امتداد جاده خلج از جنوب شرقی مشهد آغاز می‌شود. این کوه ها از جمله جاذبه‌های گردشگری مشهد هستند که در فصل بهار سرسبز و پوشیده از انواع گیاهان می‌شوند. همچنین در فصل زمستان اگر به این منطقه سفر کنید، شاهد کوه‌هایی سفید پوش و مناظر خارق‌العاده ای خواهید بود. شما علاوه بر بازدید پارک طبیعی هفت حوض مشهد می‌توانید به کوه نوردی در کوه های خلج هم بپردازید.

بهترین فصل برای بازدید از پارک طبیعی هفت حوض

به دلیل کوهستانی بودن این منطقه در فصول پاییز و زمستان درجه دمای منطقه هفت حوض تا حد زیادی پایین می‌آید. از این رو بهترین زمان برای رفتن به هفت حوض فصل بهار می‌باشد. از اواخر اسفند و با گرم شدن تدریجی آب و هوا برف‌های این منطقه نیز آب شده و هوا معتدل می‌شود. همچنین در این زمان دامنه‌های اطراف پارک طبیعی هفت حوض سرسبز می‌شوند و گل‌های زیبایی مانند گل ارغوان زیبایی خاصی به اطراف پارک هدیه می‌دهند.

روستاهای اطراف پارک طبیعی هفت حوض

اگر از علاقه‌مندان به طبیعت گردی و روستاگردی می‌باشید می‌توانید پس از بازدید از منطقه زیبای هفت حوض به گشت و گذار در روستاهای دیدنی اطراف آن بروید. از مهمترین روستاهای این منطقه می‌توان به سربرج و کرتیون اشاره نمود که دارای باغ‌های میوه فراوان و رودخانه و مناظر تماشایی هستند.

برای بازدید از این جاذبه طبیعی در شهر مشهد می توانید از خدمات سایت اقامت ۲۴ در خصوص انتخاب اقامتگاه و هتل مشهد قیمت مناسب استفاده کنید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۷/۵ - (۱۵۹ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. حمید کوچک زائی

    سلام خیلی مسخره بود هیچی نداشت جز مرداب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×