بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » ۳۵+ سواحل ایران | سواحل زیبای شمال و جنوب
زیباترین سواحل ایران
راهنمای سفر به ایران

۳۵+ سواحل ایران | سواحل زیبای شمال و جنوب

۲۴ اسفند ۱۴۰۲ 14۱2,430

سفر به زیباترین سواحل ایران همیشه وسوسه‌برانگیز خواهد بود. شاید چون ساحل جاذبه‌ای خاص و منحصر به فرد است که بین خشکی و آب، این مایۀ حیات پیوند ایجاد می‌کند. برخی از گردشگران که زمان زیادی را برای  گشت و گذار در بخش‌های مختلف گردشگری صرف می‌کنند از آدرس و مکان و کیفیت و سایر ویژگی‌های هر کدام از سواحل ناب ایران زمین کاملاً باخبر هستند. اما برخی دیگر از گردشگران مشتاق ممکن است تمام این ساحل‌های جذاب و تماشایی را خوب و کامل نشناسند. البته ناگفته نماند که پیداکردن شناخت از تمام این سواحل آن هم به طور دقیق کار بسیار دشواری خواهد بود. به همین دلیل اقامت ۲۴ چکیدۀ یافته‌های گردشگران قَدَر را در این مقاله گرد آورده است. پس با ما همراه باشید تا به زیباترین سواحل ایران سفر کنیم.

زیباترین سواحل شمالی

شمال کشور به خاطر وجود دریای خزر و سواحل بی نظیر به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایران شناخته می شود. در ایام مختلف سال گردشگران زیادی جهت بازدید از زیباترین سواحل ایران در استان های گلستان، مازندران و گیلان راهی شهرهای مختلف شمالی می شوند.

سواحل سنگی و ماسه ای شمالی با داشتن مناظر فوق العاده و امکانات رفاهی و تفریحات متنوع می توانند سفری به یادماندنی را رقم بزنند. از بهترین و زیباترین سواحل شمال کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساحل گیسوم

اما اگر مشتاق هستید در شمال ایران زمین مهمان یکی از زیباترین سواحل باشید پیشنهاد می‌کنیم ساحل آرام و تماشایی گیسوم در نزدیکی جنگل گیسوم را انتخاب کنید. خوشبختانه در این ساحل نیز انواع و اقسام تفریحات از قبیل جت اسکی و سایر ورزش‌های پرهیجان به همراه رستوران‌های متنوع برقرار است. ضمن اینکه در انتهای همین ساحل یک اثر باستانی با قدمتی هزارساله نیز وجود دارد که با نام «اسپی مزگت» به معنی «مسجد سفید» شناخته می‌شود. ساحل گیسوم در استان گلستان قرار دارد و ساحلی سبز و باطراوت است.

آدرس: استان گیلان، ۹۰ کیلومتری جاده رشت به آستارا، ۱۶ کیلومتری تالش.

ساحل گیسوم jpg

ساحل چمخاله

یکی از تماشایی‌ترین و زیباترین سواحل ایران زمین که متعلق به منطقۀ ناب گیلان باشکوه است با نام ساحل چمخاله شناخته می‌شود. این ساحل زیبا بدون اغراق، رؤیایی است چون بر فراز آب‌های آرام ساحل جزایری بنا شده که آب درست از میان راه‌های آن عبور می‌کند. در واقع زیبایی و گیرایی این ساحل شگرف تا حدی است که هر ساله تعداد قابل توجهی از گردشگران از سراسر دنیا برای حضور در این ساحل چشم‌نواز و روح‌انگیز راهی ایران زمین می‌شوند. اقامت ۲۴ پیشنهاد می‌کند شما هم برنامۀ سفر آتی خودتان را طوری تنظیم کنید که مهمان این ساحل ناب و منحصر به فرد باشید.

در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر لنگرود استان گیلان، ساحل زیبا و بکر چمخاله وجود دارد این منطقه توریستی، نزدیکترین ساحل به لنگرود می باشد. اراضی مسکونی این منطقه تا دریا فاصله بسیار کمی دارند و بخش عمده ای از آن ها در خط ساحلی واقع شده اند، این موضوع منظره زیبایی را خلق کرده و سبب شده تا این منطقه مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

آدرس: استان گیلان، ۱۰ کیلومتری لنگرود.

ساحل چمخاله jpg

ساحل صدف آستارا

یکی از جذاب‌ترین شهرهای شمالی ایران زمین شهر آستارا است، هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران شهر آستارا را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. اما تنها دلیل این انتخاب جذابیت‌های شهر و بازارهایش نیست، بلکه یکی دیگر از زیباترین سواحل ایران در دل این شهر خانه دارد و گردشگران ماجراجو به قصد دیدار از همین ساحل اینچنین مشتاق این شهر هستند. این زیباترین ساحل با نام صدف و گاهی هم با نام‌هایی دیگر از جمله داداش‌آباد، سیبلی و لوندویل شناخته می‌شود.

آدرس: استان گیلان، هفت کیلومتری جاده آستارا-تالش.

ساحل صدف آستارا jpg

ساحل چپکرود

اقامت ۲۴ می‌خواهد شما را دعوت کند به ساحل نام آشنای چپکرود که در مازندران همیشه سبز واقع شده است. ساحل چپکرود ۱۸ کیلومتر طول دارد و از ۱۰ جادۀ متفاوت نیز قابل دسترسی خواهد بود. همچنین در این ساحل ناب انواع و اقسام امکانات رفاهی و تفریحی و حتی ورزشی مهیا شده است. شما می‌توانید با خیال آسوده ساعت‌ها در این ساحل زیبا به تفریح و دورهمی بپردازید و از لحظه‌ها لذت ببرید.

آدرس: استان مازندران، جویبار، منطقه لاریم، بعد از روستای کوهی خیل.

ساحل چپکرود 2 copy jpg

ساحل سی سنگان

یکی از سواحل زیبای شمال کشور در فاصله ۳۵ کیلومتری نوشهر در استان مازندران قرار دارد. این ساحل از این جهت بسیار مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است که در پارک سی سنگان واقع شده است و در این منطقه دریا و جنگل بسیار به یکدیگر نزدیک می‌باشند. در ساحل سی سنگان انواع تفریحات آبی از جمله قایق سواری، جت اسکی، پاراسل و … برای مسافران درنظر گرفته شده است. همچنین در این ساحل رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، آلاچیق و محل‌های استراحت وجود دارد.

آدرس: استان مازندران، ۳۰ کیلومتری جاده نوشهر به نور.

ساحل سی سنگان jpg

ساحل رامسر

از نظر بسیاری از گردشگران ساحل رامسر زیباترین ساحل شمال کشور است. رامسر به عنوان عروس شهرهای شمال ایران دارای جاذبه های گردشگری متنوعی است که سواحل این شهر از محبوبترین آنها به شمار می رود. ساحل های رامسر مانند ساحل سنگی که به عنوان زیباترین ساحل سنگی شمال ایران شناخته می شود یا ساحل خلیج، ساحل نقره ای، ساحل کتالم و … علاوه بر چشم انداز رویایی از امکانات و تفریحات فوق العاده ای نیز برخوردارند.

سوئیت ها و مجتمع های اقامتی، طرح سالم سازی دریا برای شنای آقایان و بانوان، رستوران ها و کافی شاپ های متنوع، قایق سواری، بنانا سواری، شاتل، جت اسکی، والیبال ساحلی، تله کابین و … از مهمترین جذابیت های سواحل رامسر محسوب می شوند.

آدرس: استان مازندران، شهرستان رامسر.

ساحل رامسر jpg

ساحل محمودآباد

اگر می خواهید در سفر به مازندران بهترین ساحل شنی و بهترین ساحل صخره ای شمال کشور را ببینید، باید به سراغ شهر محمود آباد بروید. محمود آباد دارای سواحل مختلف ماسه ای و سنگی است که جزو بهترین و زیباترین ساحل های شمال ایران شناخته می شوند.

از آنجایی که این شهر فاصله کمی تا پایتخت کشور دارد، گردشگران زیادی به ویژه در فصل بهار و تابستان و تعطیلات مختلف مانند عید نوروز، محمود آباد را برای سفر انتخاب می کنند. امکانات رفاهی و تفریحات متنوع باعث شده ساحل های محمود آباد جذابیت بیشتری برای مسافران داشته باشند.

شما می توانید برای اقامت در سفر خود به شمال کشور سوئیت های ساحل محمود آباد را انتخاب کنید. تفریحات آبی هیجان انگیز مانند قایق سواری، جت اسکی، شنا، بنانا سواری، شاتل و … ساحل محمود آباد لذت سفر شما را دوچندان می کنند.

آدرس: استان مازندران، شهرستان محمودآباد.

ساحل محمودآباد jpg

ساحل چابکسر

ساحل چابکسر به عنوان یکی از طولانی ترین سواحل شمال ایران شناخته می شود که طول نوار ساحلی آن هفت کیلومتر است. چابکسر که در مز بین استان های مازندران و گیلان قرار دارد، یکی از مقاصد پرطرفدار سفر در شمال کشور محسوب می شود که در ایام مختلف سال میزبان گردشگران زیادی است.

نزدیکی دریا به جنگل و بکر بودن منطقه باعث شده ساحل چابکسر از محبوبیت خاصی برخوردار شود. مسافران زیادی ساحل چابکسر را که چشم اندازی بی نظیر از دریا، کوه و جنگل و امکانات و تفریحات مختلف دارد، برای تجربه سفری به یادماندنی انتخاب می کنند.

آدرس: استان گیلان، شهرستان چابکسر.

ساحل چابکسر jpeg

ساحل نمک آبرود

در لیست زیباترین سواحل شمالی کشور، ساحل نمک آبرود جایگاه ویژه ای دارد. این ساحل ماسه ای جزو بهترین سواحل ایران برای شنا است که در استان مازندران و حد فاصل چالوس تا سلمان شهر و مجاور شهرک توریستی نمک آبرود قرار دارد.

بسیاری از گردشگرانی که به قصد بازدید از جنگل های سرسبز و زیبای شمال با استفاده از تله کابین راهی شهرک مشهور نمک آبرود می شوند، در ادامه سفر خود جهت لذت بردن از امکانات و تفریحات ساحلی، ساحل نمک آبرود را به عنوان زیباترین ساحل شمال انتخاب می کنند.

رستوران ها و کافه های متنوع و باکیفیت، پارک بازی کودکان، استراحتگاه، تفریحات و ورزش های آبی و ساحلی متنوع، سوئیت های اقامتی با چشم انداز زیبای دریای خزر و … از مهمترین امکانات و تفریحات ساحل نمک آبرود به شمار می روند.

آدرس: مازندران، چالوس، نمک آبرود.

ساحل نمک آبرود 2 copy jpg

ساحل میانکاله

ساحل میانکاله جزو خاص ترین سواحل شمال ایران است که در منطقه ای محافظت شده قرار دارد. تالاب میانکاله در جنوب دریای مازندران و نزدیک بهشهر واقع شده و یکی از مهمترین ذخیره گاه های بین المللی زیست کره در جهان است.

مهاجرت پرندگان مختلف به ویژه فلامینگو، لک لک، قو و … به این تالاب موجب شده گردشگران و طبیعت گردان زیادی در ایام مختلف سال به ویژه ۶ ماه دوم سال راهی ساحل میانکاله شوند. اگر علاقمند به عکاسی و پرنده نگری هستید، ساحل تالاب میانکاله می تواند برایتان بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد.

آدرس: مازندران، بهشهر، تالاب میانکاله.

ساحل میانکاله jpg

ساحل بندر گز

ساحل بندر گز یکی از زیباترین ساحل های سنگی و ماسه ای شمال ایران است که در مرز بین استان های گلستان و مازندران در بندر ترکمن قرار دارد. با انتخاب این ساحل می توانید با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم از تماشای مناظر بکر و چشم اندازهای دریای خزر لذت ببرید و هم در جنگل های بخش جنوبی ساحل بندر گز یک طبیعت گردی جذاب را تجربه کنید. ساحل بندر گز دارای یک اسکله چوبی منحصربفرد است که برای علاقمندان به عکاسی جذابیت زیادی دارد.

آدرس: استان گلستان، شهرستان بندر گز.

ساحل بندر گز jpg

ساحل جزیره آشوراده

در غرب بندر ترکمن در استان گلستان، ساحلی ماسه ای وجود دارد که به خاطر موقعیت خاص خود، در ایام مختلف سال میزبان گردشگران بسیاری است. آشوراده تنها جزیره دریای خزر محسوب می شود که یکی از مناطق مهم حفاظت شده و ذخیره گاه های زیست کره در جهان است.

اگر علاقمند به تماشای پرندگان مهاجر هستید، ساحل جزیره آشوراده به عنوان یکی از بهترین سواحل در ایران گزینه ای ایده آل است. در شش ماه دوم سال پرندگان مهاجر مختلفی مانند حواصیل، مرغ دریایی و … به این جزیره و سواحل آن می آیند. آرام بودن منطقه و وجود مناظر و چشم اندازهای رویایی از غروب خورشید در دریای مازندران موجب شده مسافران زیادی آشوراده را به عنوان یکی از زیباترین سواحل شمال ایران انتخاب کنند.

برای دسترسی به ساحل جزیره آشوراده ابتدا باید به بندر ترکمن بروید. سپس با استفاده از قایق های موجود در اسکله خود را به ساحل آشوراده برسانید. بهترین زمان بازدید از این ساحل از اواسط پاییز تا ابتدای بهار است.

آدرس: استان گلستان، بندر ترکمن، شبه جزیره میانکاله، جزیره آشوراده.

ساحل جزیره آشوراده jpg

مطلب مرتبط: آشنایی با سواحل شگفت انگیز جزیره هنگام

زیباترین سواحل جنوبی

اگر می خواهید شگفت انگیزترین سواحل ایران و حتی جهان را ببینید، باید به سراغ جنوب کشور بروید. سواحل صخره ای، ماسه ای و مرجانی شهرها و جزایر جنوبی کشور مقصدی جذاب برای تجربه یک سفر رویایی و به یادماندنی محسوب می شوند.

تماشای طلوع و غروب خورشید، گشت و گذار در غارهای دریایی، تماشای مرجان ها و آبزیان و ماهی های رنگارنگ در آب زلال و شفاف، قایق سواری و لذت بردن از تفریحات هیجان انگیز، ثبت عکس های منحصربفرد و … مهمترین دلایلی هستند که سفر به زیباترین سواحل جنوبی کشور را توجیه می کنند. موارد زیر را می توان به عنوان زیباترین سواحل جنوب ایران معرفی کرد که بازدید از آنها می تواند به خاطره انگیزترین سفر عمرتان تبدیل شود.

ساحل مرجان

ساحل مرجان، یکی از آشناترین و پرطرفدارترین سواحل ایران زیبا است که در جزیرۀ کیش واقع شده است. شکوه طبیعت و ساحل و آب‌های نیلگون خلیج فارس از یک سو و وجود امکانات تفریحی و رفاهی از قبیل انواع و اقسام بوفه‌های خوراکی و تفریحات هیجان‌انگیزی از جمله موج‌سواری و قایق‌سواری از سوی دیگر سبب شده است ساحل مرجان مورد توجه گردشگران عزیز قرار بگیرد. این ساحل ناب در فصل تابستان بسیار گرم است، به همین دلیل توصیه می‌شود فصل بهار یا زمستان را برای سفر به این ساحل تماشایی انتخاب کنید.

پارک ساحلی مرجان مرز میان بازار مرجان و دریا است. در این پارک ساحلی برای رفاه حال گردشگران، آلاچیق هایی در نظر گرفته شده و این امکان را فراهم کرده تا به دور از همهمه و هیاهوی شهر، به تماشای آب های زیبای خلیج فارس نشسته و همچنین از غروب بی نظیر کیش لذت برد. تماشای این این منظره به حدی زیبا و شگفت انگیز است که می توان گفت در زمان انجام این کار شما گذر زمان را فراموش می کنید.

آدرس: استان هرمزگان، جنوب شرقی جزیره کیش.

ساحل مرجان jpg

ساحل زیتون

ساحل تماشایی زیتون یکی دیگر از زیباترین سواحل ایران است که در جزیرۀ قشم واقع شده است. این ساحل آرام، غروب‌های چشم‌نوازی دارد و رستوران‌های فعالش هم غوغا به پا می‌کنند، مخصوصاً وقتی پای اجرای موسیقی زنده به میان می‌آید. در ضمن در ساحل زیتون مدرسۀ شنا دایر است و افرادی که مشتاق یادگیری شنا هستند و تا به امروز فرصت نکرده‌‌اند این ورزش جذاب و این مهارت لازم را بیاموزند می‌توانند در همین سفر خود به ساحل زیتون شنا را به کلی آموزش ببینند.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، خیابان دریا، خیابان زیتون، پارک ساحلی زیتون.

ساحل زیتون jpg

ساحل بندرعباس

یکی دیگر از زیباترین سواحل ایران که طرفداران خاص خودش را دارد و علاوه بر امکانات رفاهی و رستوران و تفریحات ناب و پرهیجان، شن‌های گرمش آرام‌بخشی منحصر به فرد شمرده می‌شود با نام ساحل بندر عباس شناخته می‌شود. البته برای افرادی که به گرمای زیاد علاقه ندارند توصیه می‌شود در فصول سرد سال به ساحل بندر عباس سفر کنند چون در فصل تابستان گرمای این منطقه به مقدار قابل توجهی بیشتر از سایر نقاط ایران زمین خواهد بود. اما در فصول سرد سال کاملاً معتدل و فرحبخش است.

آدرس: استان هرمزگان، بندر عباس، بلوار غدیر.

ساحل بندرعباس jpg

ساحل سورو بندرعباس

ساحل سورو یکی از سواحل جذاب و زیباترین ساحل بندرعباس است که در محله ای قدیمی به همین نام قرار دارد. این ساحل برای خانواده ها گزینه مناسبی به شمار می رود زیرا دارای امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی است. اگر دوست دارید در سفر به جنوب کشور در خلیج همیشه فارس یک آب تنی و شنای به یادماندنی داشته باشید، باید به سراغ ساحل سورو بندرعباس بروید.

رستوران ها و کافه های مختلف، تفریحات و ورزش های دریایی و ساحلی مانند قایق سواری، جت اسکی، والیبال ساحلی و …، پیاده روی، تماشای غروب خورشید و … از مهمترین دلایل جذابیت ساحل سورو محسوب می شوند.

آدرس: استان هرمزگان، بندر عباس، محله سورو.

ساحل سورو بندرعباس 2 jpg

ساحل ریشهر

 یکی دیگر از زیباترین سواحل ایران با نام ساحل ریشهر شناخته می‌شود. این ساحل باشکوه از معدود سواحل صخره‌ای موجود در کشور عزیزمان ایران زمین به شمار می‌رود و در شهر بوشهر واقع شده است. شاید جالب باشد بدانید که دمای هوا در اوایل دی ماه یعنی در حوالی شب چله که سردترین اوقات سال شمرده می‌شود ۲۲ درجۀ سانتی گراد است. بنابراین اگر علاقه‌مند به گرما هستید و سرمای زمستان آزارتان می‌دهد حتماً طوری برنامه‌ریزی کنید که در اوج سرمای زمستان در ساحل ریشهر باشید تا بتوانید از گرمای لذت‌بخش آن بهره ببرید.

آدرس: استان بوشهر، هشت کیلومتری جنوب شهر بوشهر.

ساحل ریشهر jpg

ساحل سرخ جزیره هرمز

دوباره به جنوب برمی‌گردیم. در جنوب ایران زمین و در حاشیۀ خلیج فارس ساحل ناب دیگری وجود دارد که با ویژگی‌های منحصر به فردش گوی سبقت را از تمام سواحل در سراسر دنیا ربوده است. این ساحل ناب علی‌رغم تمام سواحل مختلف دیگر خاکی رنگین یا قرمز دارد. خاک خاصی که نه تنها در رنگ متفاوت است بلکه در کاربرد و عمل هم متمایز است. این خاک قرمز و چشم‌نواز خوراکی است و مردم محلی از این خاک منحصر به فرد در پخت انواع و اقسام غذاهای محلی استفاده می‌کنند. شما هم در سفر به جزیره هرمز حتماً طعم متفاوت این خاک دلربا را بچشید.

آدرس: استان هرمزگان، جنوب جزیره هرمز.

ساحل سرخ جزیره هرمز jpg

ساحل هنگام

هر زمان مهمان جزیرۀ قشم بودید حتماً سعی کنید به سمت ساحل هنگام هم بروید چون بی‌نظیر است، یکی از زیباترین سواحل ایران زمین است و تجربه‌ای متفاوت برای شما رقم خواهد زد. این ساحل تماشایی با نام ساحل نقره‌ای نیز شناخته می‌شود. دلیل انتخاب این نام وجود یا شاید بهتر باشد بگویم درخشش فیتوپلانکتون‌های دریایی در زیر تابش سخاوتمندانۀ نور ماه در شب‌هنگام است. بنابراین شاید توصیۀ به جا و مناسبی باشد که گفته شود لازم است در ساعات شبانه رهسپار ساحل هنگام شوید که بتوانید درخشش فیتوپلانکتون‌ها را آسوده خاطر ببینید.

آدرس: استان هرمزگان، شمال غربی جزیره هنگام.

ساحل هنگام jpg

ساحل لاک پشت ها

ساحل تماشایی لاک‌پشت‌ها در جنوب جزیرۀ محبوب قشم قرار دارد. شاید جالب باشد بدانید که این ساحل عجیب، خانه و کاشانه و محل رشد و نمو لاک‌پشت‌های رو به انقراض پوزه عقابی است. هر ساله در اوایل بهار یا شاید هم از اواخر زمستان لاک‌پشت‌های مهاجر پوزه عقابی به قصد تخم‌ریزی به این ساحل وارد می‌شوند. رشد تخم‌ها تا خرداد ماه به طول می‌انجامد و پس از آن لاک‌پشت‌های کوچک پوزه عقابی را خواهید دید که قدم به عرصۀ گیتی می‌گذارند و بعد آرام آرام راهی اقیانوس بی‌پایان زندگی می‌شوند.

این ساحل زیبا در تمام طول سال چشم انداز زیبایی دارد، اما در فصل بهار و همزمان با حضور دسته‌های عظیم لاکپشت ها در آن منظره ای منحصر به فرد به خود گرفته و همه ساله در این ایام گردشگران فراوانی را برای دیدن این منظره زیبا به سمت خود جلب می کند.

آدرس: استان هرمزگان، جنوب جزیره قشم.

ساحل لاک پشت ها jpg

ساحل کلبه هور

یکی دیگر از سواحل زیبای ایران با نام ساحل کلبه هور شناخته می‌شود. این ساحل جذاب در جزیرۀ کیش و در کرانه دریای جنوب ایران قرار دارد و یکی از مشهورترین سایت‌های غواصی به شمار می‌رود. نکتۀ جالب توجه در مورد این ساحل تماشایی آب بیش از حد صاف و زلال آن است به صورتی که حتی از بیرون آب امکان تماشای فضای داخل آب را خواهید داشت. و اگر دل را به آب‌های نیلگون خلیج فارس بسپارید و لباس غواصی بپوشید و به اعماق آب سفر کنید که بدون شک عجایب بسیار زیاد دیگری را نیز خواهید دید.

آدرس: استان هرمزگان، غرب جزیره کیش.

ساحل کلبه هور jpg

چابهار زیباترین ساحل جنوب ایران

یکی از زیباترین سواحل جنوب ایران که می توان مناظر دیدنی فراوان و منحصر به فردی را در آن دید، ساحل چابهار است. این ساحل با برخورداری از رنگ های گوناگون ایجاد شده به سبب پوشش گیاهی گوناگون، تابلو زیبایی را خلق کرده که چشم هر بیننده ای را محو تماشای خود میکند.

در قسمت جنوبی چابهار وجود صخره‌‌های بزرگی که بر اثر پیشروی آب دریا و فرسایش سنگ ‌های رسوبی به وجود آمده، چشم‌اندازی زیبا را تشکیل داده‌ است. بی تردید غروب و طلوع این ساحل را می توان یکی از دیدنی‌ترین منظره‌هایی دانست که می شود در طول عمر آن را دید. ساحل بریس چابهار، ساحل درک و ساحل مکران جزو زیباترین سواحل ایران در منطقه چابهار به شمار می‌روند. بنابراین در برنامه سفر به چابهار بازدید از سواحل این شهر زیبا را فراموش نکنید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، جنوب چابهار.

ساحل چابهار jpg

ساحل درک

یکی از سواحل زیبا و خاص ایران ساحل درک در جنوب شرق ایران می‌باشد. درک محل تلاقی و به هم رسیدن کویر و دریا است. تماشای تپه‌های شنی و رمل‌های کویری در کنار امواج دریا می‌تواند یکی از خاطرات فراموش نشدنی را رقم بزند. در این ساحل زیبا می‌توان به استراحت و پیاده‌روی پرداخت و از مناظر فوق العاده آن عکاسی نمود.

ساحل درک در روستای درک نزدیک به زرآباد از توابع چابهار قرار دارد. از چابهار تا این منطقه حدود ۱۸۰ کیلومتر فاصله می‌باشد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، زرآباد، روستای درک.

ساحل درک copy jpg

ساحل مکسر

به جرات می توان گفت ساحل مکسر خاص ترین و اعجاب انگیزترین ساحل کشور است. ساحل صخره ای مکسر به عنوان یکی از زیباترین سواحل ایران در نزدیکی بندر مقام در استان هرمزگان قرار دارد و به خاطر تلاقی کوهستان و دریا چشم اندازی مسحور کننده را به گردشگران و بازدیدکنندگان هدیه می دهد.

صخره های ساحل مکسر زیباترین ساحل در ایران، در طول سالیان دراز به خاطر فرسایش آب به اشکال متحیر کننده ای در آمده اند. این صخره ها همانند تندیس هایی هستند که تماشای آنها در هنگام طلوع یا غروب خورشید می تواند به زیباترین لحظه سفرتان به جنوب تبدیل شود.

آدرس: استان هرمزگان، ۱۰ کیلومتری بندر مقام.

ساحل مکسر jpg

ساحل امام حسن

یکی از قدیمی ترین و زیباترین سواحل در ایران ساحل امام حسن (ع) است. این ساحل در بندری به همین نام در استان بوشهر واقع شده و دارای سابقه طولانی در بازرگانی و گردشگری است که در گذشته ساحل سینیز نام داشت. ساحل ماسه ای و صخره ای امام حسن از جذابیت های فراوانی برخوردار است.

پیاده روی بر روی ماسه های نرم و درخشان این ساحل هنگام طلوع یا غروب آفتاب و گشت و گذار در میان صخره هایی با اشکال متفاوت و خاص لذت سفر شما به جنوب کشور را دوچندان می کند. این ساحل در حد فاصل بندر دیلم و بندر گناوه قرار دارد و دسترسی به آن راحت است.

آدرس: استان بوشهر، بندر امام حسن (ع).

ساحل امام حسن jpg

ساحل بندر تبن کوشکنار

ساحل بندر تبن کوشکنار یکی از سواحل شگفت انگیز جنوب کشور است که بازدید از آن را در سفر به هرمزگان به هیچ وجه نباید از دست بدهید. این ساحل کمتر شناخته شده در روستای کوشکنار شهر پارسیان قرار دارد و به خاطر صخره های مرتفع، اسکله صیادی و لنج های ماهیگیری و کرانه ای ماسه ای در سالهای اخیر بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

تلاقی کوه و دریا مناظری خارق العاده در ساحل بندر تبن کوشکنار خلق کرده که بازدید از آنها می توانید بسیار لذت بخش و خاطره انگیز باشد. اگر قصد استراحت یا حتی کمپ در این ساحل را داشته باشید می توانید از پارک ساحلی ساخته شده در این منطقه استفاده کنید. آلاچیق های مخصوص در مجاورت ساحل ماسه ای و نزدیک به دریا بهترین مکان برای تجربه یک شب اقامت در جوار خلیج همیشه فارس به شمار می روند.

آدرس: هرمزگان، پارسیان، کوشکنار، بندر تبن.

ساحل بندر تبن کوشکنار jpg

ساحل نایبند

در نزدیکی عسلویه تنها پارک ملی دریایی ایران قرار دارد که با نام پارک ملی خلیج نایبند شناخته می شود. ساحل نایبند روستای هاله یکی از زیباترین سواحل جنوبی کشور است که می توانید هم از منظره صخره ای آن لذت ببرید و هم در ماسه های گرم و درخشان آن یک پیاده روی جذاب هنگام غروب آفتاب را تجربه کنید.

نشستن بر روی ماسه های ساحل نایبند و تماشای مشعل های فروزان منطقه نفتی عسلویه یا بالا رفتن از صخره های جذاب و تماشای برخورد آب به این صخره ها و عبور و مرور کشتی ها و لنج های متعدد باعث شده مسافران زیادی به ساحل نایبند سفر کنند. از دیگر جذابیت ها و دیدنی های این ساحل شگفت انگیز می توان به درخت معروف انجیر معابد و جنگل های حرا که زیست گاه برخی از گونه های جانوری مانند دلفین، پرندگان مهاجر و … است، اشاره کرد.  

آدرس: استان بوشهر، ۲۰ کیلومتری عسلویه، خلیج نایبند، روستای هاله.

ساحل نایبند jpg

ساحل جزیره مارو (شیدور)

اگر می خواهید تجربه بازدید از بکرترین و زیباترین ساحل ایران را داشته باشید باید به جزیره مارو سفر کنید. جزیره مارو که با نام شیدور نیز شناخته می شود یکی از جزایر کوچک و خالی از سکنه خلیج همیشه فارس است که در لیست زیباترین سواحل جنوب کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

این جزیره شگفت انگیز دارای سواحل ماسه ای، صخره ای و مرجانی است که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه طبیعتگردان و گردشگران قرار گرفته اند. کمپ کردن در ساحل جزیره مارو می تواند به یکی از خاطره انگیزترین سفرهای عمرتان تبدیل شود. آرامش بی نظیر، چشم انداز رویایی از خلیج فارس، آب و هوای مطلوب به ویژه در پاییز و زمستان و طبیعت بکر مهمترین دلایل جذابیت این ساحل زیبا محسوب می شوند.

آدرس: هرمزگان، بندر مقام، جزیره مارو (شیدور).

ساحل جزیره مارو jpg

ساحل جزیره لاوان

در نزدیکی جزیره مارو در غرب هرمزگان، جزیره دیگری به نام لاوان قرار دارد که دارای سواحل بسیار زیبایی است. جزیره لاوان از وسعت بزرگتری نسبت به مارو برخوردار بوده و خالی از سکنه نیست. اما از آنجایی که نسبت به سایر جزایر خلیج فارس مانند کیش، قشم، هنگام و هرمز کمتر شناخته شده است، سواحل آن بکر و دست نخورده هستند.

در لاوان نیز شما می توانید سواحل شنی، مرجانی و صخره ای بی نظیری را تماشا کنید که دارای چشم اندازهای حیرت انگیزی هستند. همانند ساحل جزیره شیدور برای بازدید از ساحل لاوان نیز باید به بندر مقام بروید و با قایق های اسکله مقام خود را به این جزیره برسانید.

آدرس: هرمزگان، بندر مقام، جزیره لاوان.

ساحل جزیره لاوان jpg

ساحل جزایر ناز

جزیره قشم به عنوان یکی از محبوبترین مقاصد سفر کشور شناخته می شود که دارای جاذبه های طبیعی متعدد و متنوعی است. ساحل جزیره ناز قشم ساحلی منحصربفرد و مجموعه ای از صخره های زیبا با اشکال مختلف است. در این ساحل در ۲۴ ساعت شبانه روز به خاطر جزر و مد آب، این صخره ها به زیر آب فرو رفته یا سر از آب در می آورند.

در زمان عقب رفت آب می توانید منظره ای شگفت انگیز از صخره های فرو رفته در آب را تماشا کنید و بر روی بستر ماسه ای دریا قدم بزنید. تماشای غروب در ساحل جزایر ناز یکی از تفریحات اصلی گردشگران محسوب می شود. در زمانی که سطح آب به بالاترین حد خود می رسد می توانید از بالای این صخره ها برخورد آب به دیواره های بلند آنها را تماشا کنید و لذت ببرید.

آدرس: استان هرمزگان، جنوب شرقی جزیره قشم.

ساحل جزایر ناز jpg

ساحل تیس

شهر قدیمی یا بندر تاریخی تیس یکی از جاذبه های گردشگری معروف چابهار است. ساحل تیس جزو زیباترین سواحل استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود که در کرانه های مکران واقع شده است. این ساحل به خاطر قلعه تاریخی پرتغالی ها شهرت خاصی پیدا کرده است.

اگر به چابهار سفر می کنید نباید فرصت بازدید از ساحل تیس را از دست ندهید. تماشای غروب آفتاب از بلندای صخره این ساحل که مشرف به قلعه پرتغالی ها است می تواند به یکی از جذابترین بخش های سفرتان تبدیل شود. قدم زدن در بخش ماسه ای ساحل تیس، استفاده از امکانات و تفریحات مختلف مانند رستوران ها، کافه ها، ورزش های آبی، قایق سواری و … از دیگر دلایل جذابیت این ساحل زیبا در جنوب کشور به شمار می روند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، بندر تیس.

ساحل تیس jpg

ساحل مفنق

جزیره هرمز به عنوان یکی از خاص ترین جزایر کشور دارای سواحل متعدد و متنوعی است که در نوع خود بی نظیر هستند. ساحل مفنق یکی از زیباترین سواحل جنوب ایران است که در غرب جزیره هرمز قرار دارد و به خاطر چشم انداز رویایی و همچنین محل زندگی و تخم ریزی لاک پشت ها شهرت فراوانی پیدا کرده است.

اگر قصد دارید در جزیره هرمز یک کمپ شبانه به یادماندنی داشته باشید، قطعا ساحل مفنق گزینه ای ایده آل به شمار می رود. بکر بودن این ساحل به شما اجازه می دهد نهایت لذت از کمپ خود را ببرید. دسترسی به این ساحل با قیق امکان پذیر است؛ از این رو باید هنگام ورد به اسکله جزیره هرمز یک قایق جهت رفتن به این ساحل اجاره کنید.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره هرمز.

ساحل مفنق copy jpg

ساحل شب تاب چابهار

یکی دیگر از زیباترین سواحل ایران که در جنوب کشور و منطقه چابهار قرار دارد، ساحل شب تاب است. این ساحل ماسه ای در شب های خاصی از سال به خاطر وجود موجودات دریایی بسیار کوچکی به نام فیتوپلانکتون ها به رنگی آبی در می آید.

در واقع تابش نور ماه به این موجودات موجب ساطع شدن یک نور آبی رنگ زیبا می شود که برای بازدید این منظره شگفت انگیز باید ۶ ماه دوم سال به بندر تنگ در فاصله ۱۲۰ کیلومتری چابهار سفر کنید. این نکته را توجه کنید که این پدیده همیشگی نیست و فقط در برخی از شب ها اتفاق می افتد.

آدرس: سیستان و بلوچستان، غرب چابهار، بندر تنگ.

ساحل شب تاب چابهار jpg

ساحل بندر دیر

در استان بوشهر یکی دیگر از زیباترین سواحل جنوب کشور قرار دارد که جزو سه بندر اصلی واردات و صادرات ماهی و میگو است. بندر دیر در جنوب بوشهر با چشم اندازی فوق العاده تماشایی از خلیج فارس و قایق ها و لنج های ماهیگیری طرفداران زیادی دارد.

این ساحل ماسه ای و سنگی بهترین گزینه برای پیاده روی، استراحت و سپری کردن اوقات فراغت به همراه دوستان یا خانواده است. اگر دوست داشته باشید در میان آب های خلیج فارس به گشت و گذار بپردازید، می توانید در ساحل بندر دیر یک قایق سواری هیجان انگیز را تجربه کنید.

آدرس: استان بوشهر، بندر دیر.

ساحل بندر دیر jpg

ساحل بندر بریس

بندر بریس یکی از بندرهای خاص جنوب کشور است که در کرانه دریای مکران قرار دارد. این ساحل صخره ای و ماسه ای از چشم اندازی رویایی و بی نظیر برخوردار است که نگاه هر گردشگری را مبهوت می کند. صخره ای بزرگ در این ساحل وجود دارد که از بالای آن می توانید منظره اسکله و قایق های ماهیگیری و دریای بی کران را تماشا کنید. بسیاری از مسافرانی که راهی چابهار می شوند برای تماشای طلوع یا غروب خورشید، ساحل بندر بریس را انتخاب می کنند.

آدرس: سیستان و بلوچستان، ۶۰ کیلومتری شرق چابهار، بندر بریس.

ساحل بندر بریس jpg

ساحل بنود

شاید با شنیدن نام عسلویه تنها چیزی که به ذهن اکثر افراد می آید، پالایشگاه های نفتی است. اما بد نیست بدانید که یکی از بکرترین و خاص ترین سواحل ایران در منطقه بنود عسلویه قرار دارد. این ساحل صخره ای و ماسه ای به خاطر وجود غارهای دریایی و چشم اندازهای منحصربفرد محبوبیت خاصی بین گردشگران و طبیعت گردان دارد.

از دیگر دلایل شهرت ساحل بنود می توان به انتخاب این ساحل به عنوان یکی از لوکیشن های فیلم سینمایی محمد رسول الله اشاره کرد. شما می توانید در سفر به بنود با قایق سواری هیجان انگیز به داخل غارهای دریایی بروید و تجربه ای فراموش نشدنی داشته باشید. تماشای طلوع و غروب خورشید از بالای صخره های ساحل بنود نیز می تواند جزو خاطره انگیزترین لحظات سفر شما تبدیل شود.

آدرس: استان بوشهر، ۳۰ کیلومتری عسلویه، روستای بنود.

ساحل بنود jpg

۳.۹/۵ - (۳۵ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. خرید سیم کارت ایرانسل

    ساحلای جنوب خیلی بهتر و تمیز ترن ،ساحل شمال بخاطر راکد بودن ابش و مسافرت های زیاد، خیلی کثیفن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×