بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» دانستنی‌های سفر » آشنایی با انواع قطارهای ایران تا انتخاب بهترین شیوه سفر با قطار
قطارهای مسافربری
دانستنی‌های سفر

آشنایی با انواع قطارهای ایران تا انتخاب بهترین شیوه سفر با قطار

۱۴ دی ۱۳۹۸ 28۲5,534

سفر با هر وسیله ای که انجام شود، حال و هوایی متفاوت دارد. از میان وسایل نقلیه سفر، قطار یکی از راحت ترین و جذاب ترین آن ها است. سفری بی استرس و آرام، لذت بردن از مناظر در طول مسیر و امکان زمانبندی دقیق برای سفر، برخی از مزایای سفر با قطار هستند. در ناوگان حمل و نقل ریلی انواع قطارهای ایران با کیفیت و هزینه های متفاوت قابل استفاده هستند. بنابراین اگر خواهان تجربه سفری دورهمی با خانواده و یا دوستان، در طول ساعت هایی بدون دغدغه همراه عزیزانتان هستید، بهتر است با انواع قطارهای ایران آشنا شوید.

قطارهای مسافربری
قطارهای مسافربری

قطار های مسافربری که در ایران در دسترس هستند از چند نظر قابل بررسی هستند. برخی لوکس تر و ۵ ستاره هستند. برخی از قطارها اتوبوسی و برخی دیگر کوپه ای هستند. قطارهای کوپه ای ممکن است ۴ تخته و یا ۶ تخته باشند. اما برخی از قطارهای اتوبوسی هم تندرو و برخی دیگر کم سرعت تر هستند.

مطلب مرتبط: چگونه سفر با قطار را برای خود لذت بخش کنید

مطلب مرتبط: ترفندهایی برای سفر راحت با قطار

در ادامه همراه اقامت ۲۴ باشید تا با جزئیات بیشتری انواع قطارهای ایران را بررسی کنیم:

سفر با انواع قطارهای ایران

سفر با قطار از محبوب ترین روش های مسافرت است. اما تنوع قطارها موجب می شود که بتوانید قطاری متناسب با نوع سفر و بودجه خود انتخاب کنید. کیفیت، نوع خدمات، سرعت و حتی دکوراسیون داخل قطار و چیدمان تخت ها، در قیمت آن موثر است. اما ببینیم چند نوع قطار مسافربری داریم:

قطارهای ۴ تخته

متداول ترین نوع قطار ها در ناوگان ریلی کشور قطارهای ۴ تخته هستند. قطارهای غزال، خلیج فارس، البرز، سیمرغ، پلورسبز طوس و فدک برخی از قطارهای ۴ تخته هستند. در ادامه انواع قطارهای ایران را در دسته های جداگانه قطارهای ۴ تخته، قطارهای اتوبوسی و قطارهای ۶ تخته معرفی می کنیم و در مورد هر یک از آن ها توضیح می دهیم.

قطار زندگی

در واقع قطار ۵ ستاره زندگی همان قطار سبز است که لوکس تر است و امکاناتی ویژه و تزئینات بیشتری دارد. مهمانداران خانم و آقا در این قطار کاملا آموزش دیده و حرفه ای هستند. این قطار شبیه یک هتل متحرک است که می تواند گزینه جذابی برای لذت بردن از مسیر سفر باشد. کوپه های این قطار، ۴ تخته است.

ناوگان حمل و نقل ریلی
ناوگان حمل و نقل ریلی

قطار ۵ ستاره فدک

قطار فدک هم یکی دیگر از لوکس ترین قطارهای ناوگان حمل و نقل ریلی ایران است. این قطار هم دارای امکاناتی در حد هتل است. کوپه های قطار فدک هم ۴ تخته است و با سرعتی معادل ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کند.

قطار ۴تخته سبز

قطار سبز هم امکانات ویژه ای دارد که آن محبوبیت آن شده است. این قطار بدنه دولایه و شیشه های دوجداره دارد که موجب مطبوع بودن هوای داخل واگن و ایجاد آرامش برای مسافران می شود. مبلمان زیبا و با کیفیت، تلویزیون، قابلیت احضار مهماندار هم از دیگر امکانات این قطارها هستند. قطار سبز را می توان سرآغاز فعالیت قطارهای لوکس و با کیفیت ناوگان ریلی ایران به حساب آورد.

قطار چهار تخته غزال

قطار غزال یکی از قطارهای با کیفیت و محبوب ناوگان حمل و نقل ریلی ایران است. این قطار یکی از لوکس ترین و پیشرفته ترین قطارهای کوپه ای است که قیمتی مناسب و به صرفه دارد. کوپه های این قطار فضایی باز و مناسب دارند. از امکانات آن می توان به سیستم صوتی و تصویری، سیستم احضار مهماندار، سیستم تهویه قوی و سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی اشاره کرد.

قطارهای چهار تخته سیمرغ

سیمرغ هم دارای کوپه های ۴ نفره در یک واگن دارد. این قطار می تواند به انتخاب شما، دارای پذیرایی و یا فاقد آن باشد. قطار سیمرغ علاوه بر امکانات قطار سبز، ویژگی های چشمگیر دیگری نیز دارد، برای مثال کنسول های بازی که با پرداخت هزینه جداگانه قابل استفاده هستند.

قطار چهار تخته البرز

از دیگر قطارهای ۴ تخته شرکت رجا، قطار البرز است که یکی از لوکس ترین قطارهای کوپه ایست. دارای طراحی داخلی زیبا و بدنه عایق در برابر سرما و گرما، کتابخانه و امکان مطالعه نشریات و مجلات، سیستم تهویه مناسب، سیستم چند رسانه ای و پذیرایی مناسب برخی از ویژگی ها و امکانات این قطار هستند.

قطارهای ایران

قطار ۴ تخته خلیج فارس

قطار خلیج فارس هم از بیشتر امکانات اولیه قطارها برخوردار است و رده کیفیتی قابل قبول به لحاظ فنی و کیفی برخوردار است. از امکانات قطار خلیج فارس می توان به سیستم صوتی و تصویری، سیستم تهویه و سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی اشاره کرد.

قطار ۴تخته پلور سبز

قطار پلور سبز  به دلیل جدیدتر بودن واگن های آن از درجه کیفی بالایی برخوردار است. سیستم صوتی و تصویری و سیستم تهویه مطبوع از امکانات اولیه قطار پلور سبز است. لرزش کم قطار در حین حرکت، زیبایی فضای داخلی قطار و جادار بودن آن مانند قطار خلیج فارس است.

قطار ۴ تخته طوس

مزیت قطار طوس در مقایسه با سایر قطارها در وجود عایق حرارت و همچنین عایق صدا است که موجب می شود مسافران این قطار در آرامش باشند.

قطار چهار تخته سریر

تازه ترین قطار شرکت رجا، قطار سریر است که یکی از قطارهای نیمه لوکس است. اصلی ترین مسیر این قطار، مسیر قطاری تهران شیراز است.

قطار لوکس ۴ نفره

قطار لوکس ۴ نفره دارای امکاناتی از جمله سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی و تصویری هستند. این قطار با توجه به این که از فضای خوب و امکانات مناسبی برخوردار است، کمی گران قیمت تر است.

قطارهای اتوبوسی

قطارهای اتوبوسی به لحاظ قیمت و سرعت از سایر قطار ها مناسب تر هستند. قطارهای اتوبوسی معمولا در اروپا بسیار پر طرفدار هستند. اکنون استفاده از این قطار بیشتر برای جابجایی مسافر میان شهرهایی است که تردد بیشتری دارند.

برای نمونه در ایران بیشترین کاربرد آن، در مسیر بین شهرهای تهران و مشهد است که ترافیک مسافر نسبتا بالایی رد مقایسه با مسیرهای دیگر دارد. اما قطار اتوبوسی در ایران ۲ نوع دارد که یکی سریع تر است و دیگری در ایستگاه های بیشتری توقف می کند.

قطار پردیس
قطار پردیس

قطار اتوبوسی پردیس

قطار پردیس را می توان سریع ترین قطار در ناوگان حمل و نقل ریلی ایران دانست. سرعت آن ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است و توقف های کمتری در مقایسه با دیگر قطارها دارد.

قطار پردیس، مسیر در مسیر تهران به مشهد حرکت می کند و این مسافت را در کمتر از ۸ ساعت طی می کند. اما ویژگی خاص این هتل، داشتن سیستم خودکششی است. در این سیستم در هر واگن یک موتور جداگانه قرار دارد و به همین دلیل امنیت بیشتری برای مسافران فراهم می کند.

طراحی زیبای داخل قطار، پذیرایی، سیستم تهویه مناسب، صندلی های بسیار راحت و مناسب برای نشستن طولانی با قابلیت خوابیدن و تجهیزات صوتی و تصویری بسیار کارامد، از مزایای قطار پردیس است.

قطار اتوبوسی صبا

قطار اتوبوسی صبا هم یکی دیگر از انواع قطارهای اتوبوسی است. قطار صبا یک قطار دو طبقه و ساخت چین است. از جمله امکانات قطار صبا می توان به سیستم تهویه جداگانه در هر واگن، عایق بندی سرما و گرما و صدا، سیستم صوتی تصویری و کم لرزش بودن آن اشاره کرد.

قطارهای شش تخته پارسی، میلاد و زاگرس

قطارهای شش تخته امکانات قطارهای ۴ تخته ندارند و تخت های آن با ارتفاع کمتری از تخت پایینی قرار می گیرد. اما این قطارها هم دارای سیستم صوتی هستند. قطار شش تخته پارسی یکی از پراستفاده ترین قطارهای ایران محسوب می شود. در ادامه به معرفی بیشتر قطارهای ۶ تخته می پردازیم.

قطار میلاد

قطار میلاد بهترین قطار ۶ تخته شرکت رجا است. قطار میلاد، تنها قطار ۶ تخته درجه ۱ است که از واگن های آن تمیز بوده و امکانات مناسبی دارد. واگن ها و شیشه های عایق، ملزومات خواب بهداشتی و سیستم تهویه مطبوع از جمله امکانات آن است. این قطار در اکثر مسیرهای ریلی کشور فعال است.

قطارهای ایران
قطارهای ایران

قطار مهتاب

قطار شش تخته مهتاب از امکانات متنوعی از جمله سیستم تهویه مطبوع، توزیع کتاب و نشریات و خدمات پذیرایی مناسب برخوردار است. این قطار یکی از بهترین قطارهای ۶ تخته است که محبوبیت بالایی دارد.

قطار پارسی

قطار پارسی از دیگر قطارهای شش تخته شرکت رجا است که دارای واگن های درجه ۲ است اما به لحاظ کیفیت و خدمات در سطح قابل قبولی قرار دارد. سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی و سیستم تهویه هوای مطبوع، از امکانات آن است.

قطار کوثر

قطار شش تخته کوثر، یکی از پرفروش ترین قطارهای کشور است. واگن های قطار دارای عایق صدا و رطوبت هستند. صندلی های مناسب، مهمانداران حرفه ای و پذیرایی آن، موجب شده تا قطار کوثر یکی از بهترین گزینه ها برای سفرهای دسته جمعی باشد.

بهترین قطارهای ایران
بهترین قطارهای ایران

بهترین قطارهای ایران

برخی از قطارهای ایران، به لحاظ کیفیت مانند یک هتل ۵ ستاره هستند. از بهترین قطارهای ایران می توان به قطار ۵ ستاره فدک، قطار ۵ ستاره زندگی و قطار غزال بنیاد VIP اشاره کرد.

این قطارها علاوه بر امکاناتی که در سایر قطارها وجود دارد دارای امکانات دیگری مانند نمایشگر همراه با امکان انتخاب رسانه برای پخش فیلم یا موسیقی دلخواهتان و امکان احضار مهماندار تنها با فشردن یک دکمه است. همچنین ظاهر و کابین بسیار لوکس و زیبای و راحتی کوپه های قطارهای لوکس هم از دیگر مزایای آن ها هستند.

اکنون سایت های بسیاری وجود دارند که می توانید آن جا برای سفر خود همراه با رزرو هتل، برای رزرو بلیط قطار هم اقدام کنید.

منبع: وبلاگ اقامت ۲۴

۴.۱/۵ - (۳۶ امتیاز)

تعداد دیدگاهها: ۲

  1. امیر

    چرا قطار ۴ ستاره ۴ تخته سروش رو نزاشتین ؟

    • علیرضا قانع

      سلام ممنون از شما
      به لیست قطارها اضافه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×