بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» گوناگون » رمز پویا یا رمز دوم یکبارمصرف کارتهای بانکی چیست و چگونه می‌توان آن را فعال کرد؟
رمز پویا چیست؟
گوناگون

رمز پویا یا رمز دوم یکبارمصرف کارتهای بانکی چیست و چگونه می‌توان آن را فعال کرد؟

۲ دی ۱۳۹۸ 10۰1,560

شاید تا به حال شنیده باشید که استفاده از رمز دوم یک‌بار‌مصرف از ابتدای دی‌ماه سال جاری اجباری می‌شود. این طرح در جهت بالا بردن امنیت اطلاعات حساب کاربران و جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی انجام می‌شود. اما رمز پویا یا رمز دوم یک‌بار‌مصرف چیست و چگونه کار می‌کند. امروز با ما در وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

فهرست این مطلب

رمز پویا یا رمز دوم یک‌بار‌مصرف چیست و چگونه کار می‌کند؟

رمز پویا

رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف OTP ( One-Time Password ) رمزی است که تنها برای یک تراکنش اعتبار دارد. این مدل رمزنگاری اولین بار توسط گیلبرت ورنام، مهندس آزمایشگاههای بل در سال ۱۹۱۹ ابداع شد. رمز پویا تنها به مدت ۶۰ ثانیه برای بانک اعتبار دارد. کارکرد چنین رمزی از آنجا که اکثر افراد از یک رمز برای کارتهای متعدد استفاده می‌کنند قابل اهمیت است.

رمز پویا نوعی MFA ( Multi-Factor Authentication ) به معنی احراز هویت چند عاملی است. شما قطعا هنگام استفاده از سرویس های پیامرسان و ایمیل با این شیوه برخورد کرده اید. این شیوه می‌تواند تا ۹۹/۹ % شما را از گزند حملات در امان نگاه دارد. با توجه به افزایش ۶۱ درصدی هک حسابهای بانکی در سال ۹۶ نسبت با سال ۹۵ الزام این طرح بیشتر نمایان می‌شود.

بانکها هم‌اکنون اپلیکیشن‌هایی برای تولید رمز دوم پویا معرفی کرده‌اند. شما برای فعال‌کردن آن باید به وبسایت کارت بانکب خود مراجعه و آنرا فعالسازی کنید. ازین‌پس شما هنگام خرید اینترنتی و انتقال‌وجه باید این اپلیکیشن را باز کنید. الگوریتم پیچیده این برنامه‌ها هک آنرا بسیار پیچیده می‌کند.

خرید اینترنتی و رمز دوم یکبار مصرف

اطلاعیه بانک مرکزی در اجباری شدن استفاده از رمز دوم پویا

بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای به شبکه بانکی کشور، بانکها را ملزم به منسوخ کردن رمزهای ایستا کرد. بانک مرکزی اعلام کرده که از ابتدای دی‌ماه سال‌جاری باید برای تمام خریدهای اینترنتی از رمز دوم پویا استفاده شود. البته این طرح از سال گذشته در دستور کار بانک مرکزی بوده که نهایتا دیماه امسال اجرایی می‌شود.

در این طرح، شما هنگام خرید اینترنتی با گزینه دریافت رمز دوم یک‌بار‌مصرف روبرو می‌شوید. با فشردن این دکمه یک رمز یک‌بار‌مصرف برای شما پیامک می‌شود. از این طریق مشکل افرادی که گوشی هوشمند ندارند نیز برطرف می‌شود. اما مشکل اینجاست که گاهی پیامک‌ها با تاخیر ارسال می‌شود و این می‌تواند خرید شمارا با چالش همراه کند. به همین دلیل در نهایت استفاده از اپلیکیشن‌های رمز پویا انتخاب دقیقتری خواهد بود.

نحوه دریافت رمز پویا برای همه بانک‌ها

رمز پویا بانک ملی

رمز پویا بانک ملی ایران

شیوه فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف بانک ملی

بانک ملی هم‌اکنون از طریق اپلیکیشن ۶۰ برای اندروید و IOS خدمات رمز یکبارمصرف را ارائه می‌دهد که می‌توانید آنرا از سایت بانک ملی ایران دانلود و نصب کنید. البته بانک ملی برای آن دسته از مشتریان که به گوشی هوشمند دسترسی ندارند نیز تدابیری دیده. این دسته از مشتریان می‌توانند از کد دستوری رمز یکبارمصرف که ۶۰ ثانیه اعتبار دارد دریافت کنند. کد دستوری برای دریافت رمز دوم پویا بانک ملی #۶۰*۷۳۷* است.

شما بعد از نصب اپلیکیشن ۶۰ و رفتن به قسمت رمز یکبارمصرف، با وارد کردن شماره تلفنتان ثبت نام را کامل می‌کنید. پس از آن برای فعالسازی یا از طریق سامانه بام و یا از دستگاههای خودپرداز ملی اقدام فرمایید.

رمز پویا بانک ملت

رمز پویا بانک ملت

شیوه فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف بانک ملت

بانک ملت برای ارائه خدمات رمز پویا از سامانه “رمزنگار” و از دو روش پیامک و اپلیکیشن استفاده کرده. شما می‌توانید اپلیکیشن رمزنگار را از سایت بانک ملت دریافت و نصب کنید. می‌توانید با مراجعه به خودپردازهای بانک ملت در قسمت خدمات رمز پویا کد فعالسازی اپلیکیشن رمزنگار را دریافت کنید.

برای دریافت رمز پویا از طریق پیامک پس از مراجعه به خودپرداز ملت از قسمت خدمات رمز پویا، نسخه پیامکی رمزنگار ملت را انتخاب و شماره تلفن همراه خود را ثبت کنید. راهنمای استفاده برای شما پیامک خواهد شد. برای هربار استفاده باید چهاررقم آخر کارت خود را به شماره ۳۰۰۰۳۳۰۳ پیامک کنید.

بانک سپه

رمز پویا بانک سپه

شیوه فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف بانک سپه

بانک سپه از نرم‌افزار رمزساز برای ارائه خدمات رمز پویا استفاده می‌کند. می‌توانید اپلیکیشن رمزساز را از سایت بانک سپه دریافت و نصب کنید. شما برای فعالسازی نرم افزار و دریافت شماره مشتری و شماره OPT به شعب بانک سپه مراجعه کنید.

بانک صادرات

رمز پویا بانک صادرات

شیوه فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف بانک صادرات

بانک صادرات از نرم‌افزار ریما برای خدمات رمز دوم یکبارمصرف استفاده می‌کند. می‌توانید نرم‌افزار ریما را از سایت بانک صادرات دریافت و نصب کنید. شما می‌توانید با مراجعه به خودپردازهای بانک صادرات برای فعالسازی رمز پویا اقدام کنید. شما میتوانید از توکنی که از خودپرداز دیافت می‌کنید و یا پیامک حاوی رمز نرم‌افزار را فعال کنید.

بانک تجارت

رمز پویا بانک تجارت

شیوه فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف بانک تجارت

نرم‌افزار رمز پویا بانک تجارت، همراز نام دارد. می‌توانید این نرم‌افزار را از سایت بانک تجارت دریافت و نصب کنید. باید برای فعالسازی نرم‌افزار همراز به شعب یا خود پرداز بانک تجارت مراجعه کنید.

بانک کشاورزی

رمز پویا بانک کشاورزی

شیوه فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف بانک کشاورزی

نرم افزار خدمات رمز دوم یکبارمصرف بانک کشاورزی، اپلیکیشن ریما است. می‌توانید نرم‌افزار ریما را از سایت بانک کشاورزی دریافت و نصب کنید. برای فعالسازی نرم افزار ریما می‌توانید به خودپردازهای بانک کشاورزی مراجعه و با رمزی که از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود آن را فعال کنید.

بانک مسکن

رمز پویا بانک مسکن

شیوه فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف بانک مسکن

بانک مسکن برای ارائه خدمات رمز دوم پویا از نرم‌افزار رمزنما استفاده می‌کند. شما با مراجعه به سایت بانک مسکن این نرم‌افزار را دانلود و نصب کنید. سپس برای دریافت کد فعالسازی باید به خودپردازهای بانک مسکن مراجعه کنید. برای فعالسازی علاوه بر این کد به شماره مسکن کارت و شماره سریال پیامک شده نیاز دارید.

بانک سامان

رمز پویا بانک سامان

شیوه فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف بانک سامان

نرم‌افزار رمز دوم یکبارمصرف بانک سامان رمزینه نام دارد که می‌توانید آنرا از سایت بانک سامان دانلود و نصب کنید. پس از این با دو روش می‌توانید نرم‌افزار خود را فعال کنید. اول اینکه با استفاده از نت بانک سامان به گزینه فعالسازی رمز دوم یکبارمصرف در بخش مدیریت کارت گزینه بروید. سپس یک QR code برای فعالسازی به شما داده می‌شود.

دوم اینکه با مراجعه حضوری به یکی از شب بانک سامان از QR code که بانک به شما می دهد برای فعالسازی استفاده کنید. در ادامه یک کد ۴ رقمی برای شما پیامک می‌شود که باید آن را در رمزینه وارد کنید.

بانک پاسارگاد

رمز پویا بانک پاسارگاد

شیوه فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد برای ارائه خدمات رمز یکبارمصرف دو روش را پیشنهاد می‌کند. اول استفاده از کد USSD و دیگری نرم‌افزار همراه بانک است.

برای فعالسازی از طریق اینترنت بانک باید از سایت بانک پاسارگاد وارد حساب اینترنت بانک خود شوید. سپس از طریق بخش کارت‌ها، مدیریت رمز دوم را پیدا کرده و رمز دوم یکبارمصرف را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید نرم‌افزار همراه بانک پاسارگاد را دانلو و نصب کنید و رمز پویا را فعال کنید.

می‌توانید با کد دستوری #۷۲۰* گزینه رمز پویا را انتخاب کرده و رمز دوم یکبارمصرف برای شما پیامک شود.

بانک پارسیان

رمز پویا بانک پارسیان

شیوه فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف بانک پارسیان

نرم افزار همراه بانک، بانک پارسیان خدمات رمز دوم یکبار مصرف ارائه می‌دهد. شما ابتدا از طریق خودپرداز برای دریافت رمز دوم یکبارمصرف ثبت نام می‌کنید. باید شماره تلفن خود را از این طریق در سامانه تایید کنید. پس از دریافت یک رمز ۸ رقمی برای نرم‌افزار همراه بانک می‌توانید سامانه رمز دوم یکبارمصرف پیامکی خود را نیز فعال کنید. نرم‌افزار همراه کارت پارسیان را از سایت بانک پارسیان دریافت و نصب کنید.

بانک اقتصاد نوین

رمز پویا بانک اقتصاد نوین

شیوه فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف بانک اقتصاد نوین

نرم‌افزار بانک اقتصاد نوین برای دریافت رمز پویا نرم‌افزار ارس است. می‌توانید نرم‌افزار ارس را از سایت بانک اقتصاد نوین دانلود و نصب کنید. برای فعالسازی می‌توانید علاوه بر مراجعه حضوری به شعب بانک می‌توانید از طریق اینترنت بانک اقتصاد نوین اقدام به فعالسزی کنید.

بانک آینده

رمز پویا بانک آینده

شیوه فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف بانک آینده

بانک آینده نیز نرم‌افزار ریما را برای رمز پویا انتخاب کرده است. این نرم‌افزار را می‌توانید از سایت بانک آینده دانلود و نصب کنید. برای فعالسازی نرم‌افزار باید به خودپردازهای بانک آینده مراجعه کنید. از طریق توکنی که از خودپرداز دریافت می‌کنید و رمزی که برای شما پیامک می‌شود می‌توانید نرم‌افزار را فعال کنید.

بانک دی

رمز پویا بانک آینده

شیوه فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف بانک دی

بانک دی نرم‌افزار ارس را برای رمز پویا انتخاب کرده که می‌توانید آنرا از سایت بانک دی دانلود و نصب کنید. برای فعالسازی رمز پویای خود دو راه دارید. می‌توانید فعالسازی نرم‌افزار را از طریق مراجعه به شعب بانک انجام دهید. یا اینکه از طریق اینترنت بانک رمز دوم یکبارمصرف را فعال کنید.

بانک شهر

رمز پویا بانک آینده

شیوه فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف بانک شهر

نرم‌افزار بانک شهر “رمزنت” نام دارد و می‌توانید آنرا از سایت بانک شهر دانلود و نصب کنید. می‌توانید با مراجعه به شعب بانک شهر و احراز هویت کد فعالسازی را به شکل QR code دریافت خواهیدکرد. با نرم‌افزارتان و اسکن QR code  نرم‌افزار فعال خواهد شد.

بانک انصار

رمز پویا بانک انصار

شیوه فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف بانک انصار

نرم‌افزار بانک انصار برای تولید رمز دوم پویا، نرم‌افزار آپان است که از سایت بانک انصار قابل دانلود و نصب است. فعالسازی نرم‌افزار به صورت حضوری و اینترنتی انجام می‌گیرد. می‌توانید با مراجعه به اینترنت بانک QR code را برای فعالسازی نرم‌افزار آپان دریافت و اسکن کنید.

بانک سینا

رمز پویا بانک سینا

شیوه فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف بانک سینا

نرم‌افزار بانک سینا برای تولید رمز دوم یکبارمصرف نرم‌افزار ارس است که از سایت بانک سینا قابل دانلود و نصب است. برای فعالسازی این نرم افزار می‌‍توانید دو مسیر را پیش بگیرید. حضوری و اینترنتی. شما می‌توانید با مراجعه حضوری به هرکدام از شعب بانک سینا نسبت به دریافت کد فعالسازی نرم‌افزار ارس برای رمز دوم یکبارمصرف اقدام کنید.

راه دوم فالسازی استفاده از اینترنت بانک سینا و مراجعه به بخش فعالسازی رمز دوم یکبارمصرف از بخش کارت است.

بانک سرمایه

رمز پویا بانک سرمایه

شیوه فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بار‌مصرف بانک سرمایه

نرم‌افزار بانک سرمایه برای رمز پویا رمزساز ویژه خود را دارد که می‌توانید از سایت بانک سرمایه دانلود کنید. غیر از روش حضوری می‌توانید با استفاده از اینترنت بانک سرمایه نسبت به فعالسازی نرم‌افزار خود اقدام فرمایید. شما نیاز به دریافت یک QR code و اسکن آن توسط نرم‌افزار خواهید داشت.

منبع: اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×