بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» دانستنی‌های سفر » ۶ روش و ابزار کاربردی برای سفر بدون پلاستیک
سفر بدون پلاستیک
دانستنی‌های سفر

۶ روش و ابزار کاربردی برای سفر بدون پلاستیک

۶ آذر ۱۳۹۸ 13۰1,537

زباله‌های پلاستیکی یکی از خطرناکترین تهدیدات برای سلامت اقیانوس‌ها و جانداران است. تجزیه پلاستیک در طبیعت بسیار دیر اتفاق می‌افتد و از مواد شیمیایی مضر تشکیل شده. سفر بدون پلاستیک یکی از اهداف هر مسافری است که دغدغه‌های محیط زیستی دارد. امروز با ما در وبلاگ اقامت ۲۴ همراه باشید تا به روش‌هایی برای سفر بدون پلاستیک بپردازیم.

سفر بدون پلاستیک

وسایل سفر که از پلاستیک ساخته شده اند بخش عظیمی از زباله‌های پلاستیکی را تشکیل می‌دهند. بطری‌های پلاستیکی شامپو که در هتل‌ها توضیع می‌شود از زباله‌ها پرتکرار است. البته بسیاری از هتل‌ها اینروزها سعی می‌کنند از ظروف و وسایل پلاستیکی کمتری استفاده کنند. مواد شیمیایی به کار رفته در پلاستیکی علاوه بر حیات‌وحش و حیوانات، برای انسان‌ها هم سمی هستند. پس بهتر است دفعه بعد که دارید با نی‌پلاستیکی نوشیدنی خود را می‌خورید به راههای سفر بدون پلاستیک فکر کنید.

سفر بدون پلاستیک

سفر بدون پلاستیک آنقدرها که فکر می‌کنید دشوار نیست. کافیست وسایل پلاستیکی یکبارمصرف را با وسایل چندبار مصرف جایگزین کنید. بعضی از این دست محصولات باعث می‌شوند هیچ زباله‌ای تولید نکنید. این یعنی علاوه بر کمک به سلامت محیط زیست بار خود را هم زیاد نمی‌کنید. بیاید با هم به چند مورد از آنها بپردازیم.

بیشتر بخوانید:


رابطه انسان و طبیعت در طول تاریخ و نقش ما در حفظ آن!

زباله پلاستیکی ؛ چگونه با این دشمن محیط زیست مقابله کنیم؟

استفاده از شامپوهای صابونی

با استفاده از این شامپوهای صابونی علاوه بر بدون پلاستیک بودن هیچ زباله‌ای تولید نمی‌کنید. این شامپوها تنها به شکل صابون درآمده‌اند ولی کارایی شامپو را دارند. حتی نسخه نرم‌کننده موی صابونی را هم می‌توانید پیدا کنید. کافیست شامپو یا نرم کننده دلخواهتان را به شکل صابونی خریداری کنید.

استفاده از مسواک‌های برقی یا ساخته شده از بامبو

استفاده از مسواک‌های یکبار‌مصرف در هواپیما و قطار امری متداول است. اما آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید تا بحال چندتا از این مسواک‌ها را دور انداخته‌اید؟ استفاده از یک مسواک برقی یا حداقل مسواک‌های چندبار مصرف درون هواپیما توصیه می‌شود. البته بهتر است برای این کار از آب بطری به‌جای آب شیر هواپیما استفاده کنید.

از آنجایی که در مسواک برقی شما تنها سری کوچک آنرا دور می‌ریزید حجم زباله شما کاهش خواهد یافت. اگر نمی‌خواهید یک شارژر دیگر به شارژرهایتان اضافه شود، از مسواکهای باطری‌خور استفاده کنید. البته اگر دنبال کالای به معنای واقعی بدون پلاستیک می‌گردید، مسواک‌های بامبو انتخاب شماست. این مسواک علاوه بر ارزان بودن هیچ آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند.

لباس‌های بازیافتی بخرید

امروزه کارخانه‌هایی توسعه یافته اند که از بطری‌های پلاستیکی برای ساخت لباس استفاده می‌کنند. این کارخانه‌های بازیافتی در فرآیندی پیچیده از بطری‌های پلاستیکی یکبارمصرف برای تولید پارچه استفاده می‌کنند. البته بعد از این فرآیندها پارچه تولید شده کاملا بی‌ضرر و در عین حال بسیار مقاوم‌تر است. این لباس‌ها در پاره‌ای از اوقات بسیار زیبا و بسیار ماندگار و مقاوم هستند.

استفاده از دسته تیغ

استفاده از دسته‌تیغ‌های قدیمی با تیغ‌های قابل تعویض به جای تیغ‌های یکبار‌مصرف یکی دیگر از راه‌هاست. تیغ‌های یکبار مصرف یکی از زباله‌هایی است که قطعا تابحال به آن برخورده‌اید. استفاده از این دسته تیغ‌های چند بار مصرف قطعا تولیدات زباله شما را کاهش خواهد داد. این تیغ‌ها انواع مختلفی دارند. بعضی با دسته‌فلزی و بعضی دیگر که بیشتر محیط زیستی هستند با دسته بامبو تولید می‌شوند. البته بهتر است بدانید که به‌همراه داشتن این تیغ‌ها در هواپیما مجاز نیست. پس بهتر است آن را در بار خود قرار دهید.

استفاده از بطری‌های آب چندبارمصرف

آب قطعا یکی از نیازهای اصلی یک مسافر است. مخصوصا اگر عاشق پیاده‌روی باشید و هوا گرم باشد. این باعث شده بطری‌های یکبارمصرف آب یکی از رایج‌ترین زباله‌ها باشند. بهتر است به جای خرید هرباره این بطری‌های پلاستیکی از ظروف و قمقمه‌های فلزی و سیلیکونی استفاده کنیم. نوشیدن آب در این بطری بسیار بهتر از آبی که در بسته بندی پلاستیکی نگه داشته می‌شود است.

استفاده از کیف‌های سیلیکونی چندبارمصرف و کاغذ مومی

اگر شما از کیسه‌های پلاستیکی چند بار استفاده می‌کنید بهتر است این گزینه‌ها را جایگزین کنید. این کیف‌های سیلیکونی بسیار کاربردی و خوب برای استفاده در خانه و سفر هستند. سیلیکون با اینکه تجزیه‌پذیر نیست اما از مواد غیرسمی تشکیل شده. اگر می‌خواهید بیشتر از چیزهای طبیعی استفاده کنید کاغذ مومی گزینه بعدی است. کاغذهای مومی طبیعی و قابل تجزیه هستند. البته این کاغذهای مومی مثل کیسه‌های سیلیکونی ضدآب نیستند.

منبع: اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×