بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به استان فارس » شیراز » عطر بهار نارنج در باغ ارم شیراز
باغ ارم شیراز
شیراز

عطر بهار نارنج در باغ ارم شیراز

۲ خرداد ۱۳۹۸ 30۰2,865

شیراز یکی از خاطره انگیز ترین و زیبا ترین شهر های ایران است. فراوانی جاهای دیدنی شیراز موجب شده است که این شهر از شلوغ ترین شهر ها در ایام تعطیلات باشد. شیراز هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. از تنوع جاذبه های دیدنی شیراز همین بس که در این شهر هم آثار ملی و هم آثار مذهبی فراوانی قرار دارند. شیراز در فصل بهار با عطر بهار نارنج مسافران زیادی را به سمت خود جذب می کند. به دلیل فراوانی بالای دیدنی های شیراز و جذابیت آن ها، این شهر دارای امکانات اقامتی و هتل های بسیار است. یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی شیراز، باغ ارم است.

برای رزرو هتل هر چه زودتر اقدام کنید.

از میان همه باغ های شیراز، باغ ارم محبوب ترین آن ها است. اگر قبلا سری به این باغ زده باشید شاید خاطره آن را با عطر درختان بهار نارنج به خاطر آورید.

باغ ارم شیراز
باغ ارم شیراز

باغ ارم شاهکار معماری ایرانی است. از تاریخ ساخت باغ ارم، اطلاعات دقیقی در دست نیست اما با نگاهی به سفرنامه‌های مربوط به قرن دهم و یازدهم هجری و همزمان با دوره سلجوقیان می توان مطالبی در این رابطه پیدا کرد. تنوع گیاهی این باغ بسیار بالا است و گیاهان گوناگون از نقاط مختلف جهان در این باغ وجود دارند به طوری که این باغ شبیه نمایشگاهی از گیاهان گوناگون شده است. در حال حاضر ساختمان باغ در اختیار دانشکده حقوق دانشگاه شیراز و باغ گیاه‌ شناسی آن در اختیار دانشکده کشاورزی قرار دارد.

باغ ارم شیراز ششم تیرماه ۱۳۹۰ توسط کمیتهٔ میراث جهانی یونسکو، در کنار هشت باغ دیگر ایرانی در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

باغ ارم
باغ ارم

فضا های عمارت باغ ارم

ساختمان باغ شامل عمارت اصلی و اندرونی است. در جلوی ساختمان در سمت شرق آن یک حوض وسیع قرار دارد. در گذشته عمق این استخر، بیشتر بوده اما اکنون عمق آن تقریبا نیم متر است. در گوشه های استخر، چهار نخل فونیکس چشم اندازی بسیار زیبا را برای گردشگران خلق کرده اند. در میانه باغ، گذرگاه اصلی قرار دارد که از سمت غرب به شرق کشیده شده است. این گذرگاه از مقابل ساختمان آغاز می شود و تا انتهای باغ ادامه دارد. شمشاد های کوتاه در اطراف گذرگاه و یک جوی آب در وسط آن قرار دارد که از استخر آغاز می شود و پس از رسیدن به وسط باغ چند شعبه می شود تا آب به بخش های دیگر باغ برسد. مسیر دیگری هم با جهت شمالی جنوبی در وسط باغ است که گذرگاه اصلی را قطع می کند.

از جذاب ترین ویژگی های این بنا، نقاشی های شاهنامه فردوسی و نبرد قاجارها، کاشیکاری ها و گچ‌بری‌ های زیبا و کم نظیر آن است. ستون‌های عمارت نیز از تخت جمشید الهام گرفته شده اند.

موزه سنگ های تزئینی دریای نور

در عمارت اصلی باغ، موزه ای به نام سنگ و گوهر دریای نور وجود دارد. در این موزه بیشتر از ۱۴۰ نوع سنگ قیمتی کمیاب در آن به نمایش در آمده است.

این موزه در سال ۱۳۹۰ افتتاح شد. در این موزه آثاری زیبا و متفاوت از ایران و سایر نقاط جهان به نمایش درآمده است.

تالار حوضخانه 

در طبقه زیرین عمارت، سردابه ای قرار دارد که محیطی خنک برای روزهای گرم تابستانی بوده است. تالار حوض‌خانه بخشی از این فضا است. در تالار حوض‌خانه، آب نمایی قرار دارد که به استخر جلوی عمارت منتهی می‌شود. همچنین یک ستون سنگی حجاری شده در وسط تالار است. دیوارها و کف تالار با کاشی‌های رنگی تزئین شده اند.

اگر قصد سفر به شیراز و لذت بردن از زیبایی‌های این شهر را دارید، با توجه به محبوبیت آن برای مسافران، هر چه زودتر برای رزرو هتل اقدام کنید و اطلاعات کاملی در رابطه با دیدنی‌های آن جمع‌آوری کنید. برنامه‌ریزی برای سر زدن به فضاهای دیدنی، سفر شما را پربارتر و دلپذیرتر می کند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×