بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به هرمزگان » قشم » غار نمکدان قشم طولانی ترین غار نمکی جهان : معرفی و عکس
غار نمکین در قشم
قشم

غار نمکدان قشم طولانی ترین غار نمکی جهان : معرفی و عکس

۲۳ اسفند ۱۳۹۵ 18۰3,506

غار نمکین قشم، معروف به غار نمکدان، در فاصله ی ۹۰ کیلومتری قشم واقع شده است. این غار، در بخش جنوب غربی جزیره واقع شده و فاصله آن از اولین جاده، حدوداً ۲ کیلومتر است.

غار نمکدان ، در داخل کوهی به همین نام قرار گرفته که وجود رگه های سفید نمک، بر بدنه این کوه نمکی، از دور منظره ای جالب و دیدنی را نمایان می سازد .

غار نمکین در قشم
آدرس : ۹۰ کیلومتری جزیره قشم

بیشتر بخوانید : “غار خربس قشم

بنر تبلیغاتی رزرو هتل سینگو قشم با تخفیف

مقاله مرتبط : “جنگل حرا قشم

طبق کاوش های انجام شده، تاکنون چندین غار، در داخل کوه نمکین کشف شده که طول بزرگترین آن ها، به نام غار سوم نمکدان، به حدود ۶۵۰۰ متر می رسد. با این طول، غار نمکدان ۳،  توانسته عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان را از آن خود کند. طبق اکتشافات انجام شده در داخل غار، برای تعیین حدود سن تشکیل، آن را به دوره کامبرین نسبت داده اند. بنابراین، سن تخمینی این غار، حدود ۵۷۰ میلیون سال است. ارتفاع برخی غارهای کشف شده در دل این غار زیبا، به ۲۰ متر می رسد. با توجه به طول غار که حدود ۶۵۰۰ متر است؛ مطمئنا برای ورود به آن و غارنوردی، باید مجهز به چراغ قوه، کپسول اکسیژن و سایر ملزومات غار نوردی و صخره نوردی بود.

بیشتر بخوانید : “پیست سافاری قشم

بنر هتل آرتا قشم

در فاصله حدودا ۱۶۰ متری از دهانه غار شماره ۳ نمکدان، یک دریاچه ی نمک به عمق ۱ متر قرار دارد. عامل ایجاد کننده ی این دریاچه ی یک متری، یک چشمه ی دائمی زیر زمینی است که با خروج خود از لایه های زیرین زمین، عناصر و سنگهای سر راه خود را در خود حل کرده و به صورت یک چشمه دائمی از زمین می جوشد و این دریاچه نمکین زیبا را بوجود می آورد. رنگ کف این دریاچه، بدلیل غلظت نمک موجود در آن، به رنگ سفید است. منظره این حوضچه آب نمک، از شدت سفیدی، از دور، همچون برف زمستانی، دیدنی است.

غار نمکین قشم
رنگ کف این دریاچه، به دلیل غلظت نمک موجود در آن، به رنگ سفید است

این چشمه، در تمام طول سال جاری است و می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها، از جمله: بهبود بیماران مبتلا به آسم و ناراحتی ‌های تنفسی، مفید باشد. جالب است بدانید که نمک های کوه نمکدان از بهترین نوع نمک سر سفره، شناخته شده است و در ترکیب آن، عناصر دیگری همچون منیزیم وجود دارد که به همین دلیل می‌تواند به عنوان نمک طبی، به ویژه برای مصرف ورزشکاران حرفه‌ای، به صورت کپسول مصرف شود.

بیشتر بخوانید : “سدهای تاریخی قشم

درون غار به ویژه در اعماق آن، تاریک است و برای مشاهده استالاکیت‌های بلورین نمک، نیاز به چراغ قوه ی پرنور است. سقف غار را، قندیل‌های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده‌اند که منظره‌ای بدیع را به وجود آورده است‌. جریان آب‌ نمک در کف غار نیز، از منظره‌های دل‌پذیر غارهای نمکی جزیره قشم است. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غار، سبب فروچکیدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل‌ها می‌شود که شکل آن را پیوسته تغییر داده یا قندیل‌های جدیدی می‌سازد.

قدم زدن در درون این غار زیبا و کهن، تجربه ای بسیار لذت بخش و هیجان انگیز خواهد بود. البته در طول تمام این سفر ماجراجویانه نیز حشرات ریز و سفید رنگ، جلب توجه خواهند کرد که گاهی حضورشان آزاردهنده است. البته در غار نمکدان، خفاش نیز وجود دارد و می‌توانید حرکت و پرواز آن‌ها را احساس کنید.

برای رسیدن به کوه گنبدی شکل نمکدان و ورود به غار زیبای نمکدان، باید از یک جاده شوسه ی ۲ کیلومتری عبور کرد. پیشنهاد اقامت ۲۴، اینست که این فاصله ی ۲ کیلومتری جاده تا دهانه ی غار را، با پای پیاده طی کنید زیرا طی کردن این مسیر به‌صورت پیاده نیز لذت‌بخش است.

بیشتر بخوانید : “سفر به قشم ، جزیره زیبای خلیج فارس

و اما، دهانه ‌اصلی غار، به‌سمت جنوب است و تا عمق حدود ۲۰ متری آن، نیازی به‌استفاده از چراغ قوه نیست و نور خورشید تا این فاصله را روشن می‌کند اما برای مشاهده باقی قسمتهای غار و پیشروی در آن، حتماً به چراغ قوه های قوی نیاز پیدا خواهید کرد پس توصیه ی ما اینست که حتماً چراغ قوه ی قوی با باتری های اضافی، به همراه داشته باشید تا از مواهب طبیعی این غار زیبا محروم نشوید. با وجود اینکه گردشگران عادی بدون تجهیزات مناسب تنها می‌توانند تا عمق ۱۰۰ متری از این غار وارد شوند، اما همین میزان نیز بسیار هیجان‌انگیز است و زیبایی‌های بسیاری تا این عمق وجود دارد. برای رفتن به‌بخش ‌های داخلی این غار باید لوازم مختلفی به‌ همراه داشته باشید. اگر مایل به‌ انجام چنین کاری هستید، توجه داشته باشید که زیبایی غار از نیمه آن تا بخش‌های انتهایی‌اش به‌دلیل کف‌پوشی از نمک کریستاله افزایش می‌یابد.

غار نمکین قشم
زیبایی غار از نیمه آن تا بخش‌های انتهایی‌اش به‌دلیل کف‌پوشی از نمک کریستاله افزایش می‌یابد

بیشتر بخوانید : “پارک کروکودیل قشم

برای بازدید از این پدیده طبیعی زیبا و بی بدیل، باید به جزیره ی قشم سفر کنید و با طی کردن فاصله ای ۹۰ کیلومتری به سمت جنوب غربی جزیره، به نزدیکی این غار زیبا برسید. هنگامی که به نزدیکی این غار می رسید؛ کوهی گنبدی شکل با ارتفاع ۲۳۷ متر در جلو چشمانتان نمایان خواهد شد. غارهاى نمکین جزیره قشم، یکى از زیباترین جلوه هاى طبیعت در این جزیره زیبا و رویایی ایران است. وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه، از دور منظره ای زیبا را نمایان می سازد.

بهترین زمان سفر به قشم و بازدید از غار نمکدان

از اواخر پاییز تا اواخر فروردین ماه به دلیل هوای خنک و مطبوع جنوب ایران بهترین زمان سفر به قشم و دیدن جاذبه‌های آن از جمله غار نمکدان محسوب می‌شود. البته محیط داخل غار در اکثر اوقات خنک می‌باشد و حتی در فصول گرم نیز می‌توان از آن بازدید نمود.

جاذبه های نزدیک به غار نمکدان قشم

تنگه زیبای چاهکوه، بندر گوران، بندر دولاب و قبرستان انگلیسی‌ها در باسعیدو نزدیکترین اماکن دیدنی قشم به غار نمکدان می‌باشند. همچنین می‌‍توان با یک ساعت رانندگی به روستای طبل رسید و به تماشای جنگل‌های حرا رفت. البته جاده ی ساحلی منتهی به غار نمکدان نیز بسیار تماشایی است. وجود تپه‌ها و کوه‌های زیبا با اشکال مختلف و تماشای خلیج همیشه فارس حین حرکت به سوی غار نمکدان لحظات خوشی را رقم می‌زند.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

۵/۵ - (۱ امتیاز)
×