بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » پارک کوهسنگی مشهد کجاست | جاهای دیدنی، تفریحات و ساعت کاری
پارک کوهسنگی در مشهد
مشهد

پارک کوهسنگی مشهد کجاست | جاهای دیدنی، تفریحات و ساعت کاری

۶ شهریور ۱۴۰۲ 31۰9,909

کوهسنگی یا پارک کوهستانی مشهد یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین مکان‌های گردشگری و جاهای دیدنی مشهد بوده که به دلیل وجود دو کوه سنگی مشرف به شهر به این نام خوانده می‌شود. پارک کوهسنگی در جنوب غربی شهر مشهد و در انتهای خیابان کوهسنگی واقع شده است. مساحت پارک کوهسنگی مشهد حدود ۲۰۰ هزار هکتار و ارتفاع کوهسنگی مشهد حدود ۱۲۰۰ متر است.

پارک کوهسنگی دومین پارک بزرگ بعد از پارک ملت در شهر مشهد است. این مجموعه تفریحی زیبای شهر مشهد ، در تابستان امسال با پذیرش حجم انبوهی گردشگر، پس از حرم مطهر و آرامگاه فردوسی، رتبه سوم حضور مسافر و گردشگر را به خود اختصاص داده است  در صورتی که به شهر مشهد سفر می‌کنید به شما توصیه   که علاوه بر زیارت حرم امام رضا(ع) و بازدید از آرامگاه فردوسی ، از پارک کوهسنگی مشهد نیز دیدن نمایید.

در این مطلب از وبلاگ اقامت ۲۴ قصد داریم شما را با پارک کوهسنگی در مشهد از پارک های مشهد که یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز حساب می شود، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

فهرست این مطلب

پارک کوهسنگی کجاست؟

پارک کوهسنگی یا پارک کوهستانی مشهد یکی از جاذبه‌های گردشگری استان خراسان رضوی و مشهد است.  لوکیشن کوهسنگی مشهد در جنوب غربی مشهد در فاصله ۱۱٫۵ کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است. ورودی اصلی پارک در انتهای خیابان کوهسنگی، ورودی شمالی در خیابان ابوذر غفاری و یک ورودی دیگر نیز در بزرگراه کلانتری واقع شده است.

آدرس کوه سنگی در مشهد: بلوار کلانتری، انتهای خیابان کوهسنگی

چگونه به پارک کوهسنگی برویم؟

برای رفتن به کوه سنگی در مشهد راه‌های متفاوتی وجود دارد. اگر مبدا شما فرودگاه یا ترمینال یا راه‌آهن باشد، می‌توانید از تاکسی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مترو خط دو برای رسیدن به این پارک زیبا استفاده کنید. البته هر کجای شهر که باشید (مثلا خیابان امام رضا) می‌توانید سوار مترو خط ۱ شوید و در ایستگاه شریعتی پیاده شده و خط خود را به خط ۲ تغییر دهید.

پارک کوهسنگی مشهد و دریاچه بزرگ آن

تاریخچه پارک کوهسنگی مشهد

شاه عباس در سن ۱۶ سالگی یعنی در سال ۹۹۵ هجری قمری توسط مرشد قلی خان استاجلو در کوهسنگی تاج شاهی به سر نهاده است. میرزا ابراهیم رضوی در زمان حکومت شاه صفی برای خود مقبره‌ای ساخت و ناصرالدین شاه نیز در سال ۱۲۸۴ و طی سفر به مشهد وارد این تفرجگاه شد و مدفن اجداد میرزای ناظر را در دامنه کوه مشاهده کرد. در کنار آرامگاه میرزا رضوی ، هفت قبر دیگر نیز وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می توان به مقبره شیخ اسدا…. یزدی، آقا میرزا عسکری رضوی و نیز فقیه ربانی شیخ سیف الله ایسی و جمعی از مریدان وی اشاره نمود.

پارک کوهستانی مشهد تا سال ۱۳۱۰ هجری شمسی با همان ساختار طبیعی به عنوان منطقه ییلاقی با جاذبه‌های طبیعی شامل کوه‌های سهل الصعود و باغ‌های سرسبز، آب‌و‌هوای لطیف و چشم‌اندازهای طبیعی، مکانی سیاحتی بود. در این سال با ایجاد بعضی از امکانات سیاحتی مانند استخر و جاری شدن قنات، وسعت و اهمیت یافت و سپس در سال ۱۳۱۸ شمسی با احداث ساختمانی دو طبقه توسط مهندسان آلمانی، و جدول کشی حاشیه خیابان و نرده کشی و گلکاری به صورت یک پارک طبیعی در آمد.

چرا به پارک کوهسنگی معروف شده است؟

از آنجایی که پارک کوهستانی مشهد در میان دو کوه کم‌ارتفاع سنگی بینالود واقع شده، به پارک کوهسنگی معروف شده است. این دو کوه از بالا به‌ شکل مثلث با ارتفاعات سنگی دیده می‌شود.

جاهای دیدنی پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی مشهد مقدس در میان مکان‌های تفریحی شهر مشهد از قدمت و شهرت بیشتری برخوردار است و یکی از زیباترین پارک‌های ساخته شده در ایران است.

مجموعه کوهسنگی مشهد تلفیقی از آب‌نماهای جذاب، سنگ و سرسبزی است . ساختمان موزه بزرگ خراسان، با الگوبرداری از معماری کاخ کلات نادر، زیبایی خاصی را به این مجموعه داده است. از آنجا که مشهد، پایتخت نادرشاه افشار بوده، مصالح مقبره او، از سنگ‌های سخت خارا یا گرانیت کوهسنگی که به سنگ هرکاره مشهور است، انتخاب شده است.

علاوه‌بر این موارد از دیگر جاهای دیدنی پارک کوهسنگی مشهد می‌توان به چندین آرامگاه و مجسمه نیز که در این پارک قرار دارند اشاره کرد:

آرامگاه ها

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی و بزرگان دوره صفویه

میرزا ابراهیم رضوی یکی ازبزرگ‌ترین واقفان سادات رضوی و از نوادگان امام جواد (ع) است. او خود در دوره صفویه آرامگاهی برای خود ساخت. این آرامگاه در دامنه کوهسنگی واقع شده و چند تن دیگر از بزرگان و عارفان آن دوره نیز در این مقبره به خاک سپرده شدند.

آرامگاه شیخ اسدالله یزدی

این آرامگاه نیز در دامنه کوهسنگی در کنار هفت آرامگاه دیگر واقع شده است. در این محل هشت قبر هشت ضلعی قرار دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها متعلق به شیخ اسدالله یزدی است. این عارف وارسته در سال ۱۲۴۰ هجری شمسی به دنیا آمد و در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی از دنیا رفت.

آرامگاه آقا میرزا عسگری رضوی

آقا میرزا عسگری رضوی در سال ۱۲۴۵ هجری شمسی در شهر مشهد به دنیا آمد. ایشان زندگی بسیار ساده‌ای داشته و تمام عمر خود را به تحصیل و تدریس علوم دینی گذراند. مقبره پسر آقا میرزا عسگری نیز در این آرامگاه قرار دارد.

آرامگاه شیخ سیف‌ اللهی ایسی

شیخ سیف اللهی یکی از فقیهان عالم و متواضع بود که آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله خامنه‌ای از شاگردان ایشان بودند. ایشان در سال ۱۲۷۸ هجری شمسی در آذربایجان به دنیا آمد و در سال ۱۳۴۱ هجری شمسی در آرامگاه عرفا در کوهسنگی به خاک سپرده شد.

جاهای دیدنی پارک کوهسنگی مشهد در شب

مجسمه‌ها

شهردار وقت شهر میلان ایتالیا، تعدادی مجسمه را به شهردار مشهد هدیه کرد که دو عدد شیر سنگی در درب ورودی نصب گردیده و دو مجسمۀ انسانی را کنار استخر بزرگ کوه‌سنگی و روبروی رستوران و تالار آن نصب نمودند. البته مجسمه‌های انسانی مذکور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برداشته شدند. در سال ۱۳۴۰ شمسی و با گسترش شهر مشهد، کوهسنگی از طریق خیابانی وسیع و عریض، موسوم به خیابان کوهسنگی، به بدنه اصلی شهر مشهد متصل گردید.

جبل النور

در سال ۱۳۸۳ پیکر چند تن از شهدای گمنام جنگ تحمیلی بر فراز کوه‌های این پارک به خاک سپرده شدند و از آن زمان به بعد، نام این کوه به جبل النور تغییر کرد. در کنار آبشار کوهسنگی برای شهدا نماز، دعای ندبه، توسل، کمیل خوانده می‌شود.

دریاچه و آبشارهای کوهسنگی

در پارک مشهد کوهسنگی، استخری بزرگ وجود دارد که منظره‌ای بسیار زیبا را به وجود آورده است. در طرح‌های توسعه شهر مشهد، بوستان کوهسنگی مشهد به مجموعه تفریحی گردشگری تبدیل شد. در ادامه امکانات و تفریحات کوهسنگی مشهد را بررسی می کنیم.

امکانات پارک کوهسنگی مشهد

در مورد امکانات کوهسنگی مشهد می‌توان گفت در طول سالیان اخیر شهرداری مشهد تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده و جلوه‌های چشم‌نواز بسیاری بر این پارک افزوده است. با این تمهیدات و طرح‌هایی که برای توسعه پارک صورت گرفته، می‌بینیم که افراد بسیار زیادی با شرایط متفاوت جسمانی و توانایی‌های فیزیکی می‌توانند صعود از این کوه را تجربه کنند. به این ترتیب، هر شخصی می‌تواند ورزش ارزشمند کوهنوردی را حتی برای یک بار هم که شده تجربه کند.

علاوه‌بر‌این‌ها رستوران‌های سنتی، کافه‌، رستوران، فست‌فود و سالن جشن‌ در باغ پذیرایی پارک کوهسنگی قرار دارند. در طرح توسعه این مجموعه، مشاور طرح ، باغ‌های هفت‌گانه را پیشنهاد کرده که عبارتند از باغ پذیرایی، باغ فرهنگی، باغ سنگی، باغ طبیعی، باغ آرامگاه، باغ ورزشی و باغ تفریحی. باغ سنگی شامل کوهسنگی، آبشار و محل استراحت گردشگران است. باغ طبیعی در قسمت جنوبی پارک، دریاچه‌ها را شامل می‌شود. باغ ورزشی و باغ تفریحی پارک بانوان کوهسنگی مشهد مکانی برای دوچرخه‌سواری، درشکه‌سواری و ورزش است. در آخر نیز، باغ فرهنگی شامل موزه بزرگ خراسان، آمفی تئاتر روباز، نمازخانه می‌شود.

امکانات کوهسنگی

تفریحات پارک کوهسنگی مشهد

علاوه‌بر جاذبه‌های دیدنی و امکاناتی که برای بزرگسالان در پارک کوهسنگی مشهد وجود دارد، برای کودکان نیز تمهیداتی اندیشیده شده است. تفریحات بسیاری از جمله شهربازی، کالسکه سواری، دوچرخه، پاتیناژ، اسکیت و… در این مجموعه در نظر گرفته شده که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

شهربازی

چندین شهربازی در بخش‌های مختلفی از پارک احداث شده است. شهربازی پارک کوهسنگی مشهد تجربه‌ای بی‌نظیر و دلچسب را برای‌تان فراهم می‌کند. نکته جالب اینجاست که بسیاری از وسایل بازی پارک کوهسنگی مشهد رایگان هستند و برای استفاده از آن‌ها نیازی به خرید بلیط وجود ندارد. البته تعدادی از وسایل بازی مثل ترامپولین و… فقط با پرداخت هزینه قابل استفاده هستند.

کالسکه سواری

یکی از تفریحات جذاب این پارک کالسکه سواری است. قیمت کالسکه سواری در یک مسیر ۳۵ هزار تومان و در دور کامل ۵۰ هزار تومان است. در هر دور ۴ نفر می‌توانند سوار کالسکه شوند. به این ترتیب هر نفر هزینه کمی پرداخت می‌کند.

مسیر دوچرخه سواری

یکی دیگر از تفریحات رایج در پارک کوهسنگی دوچرخه سواری است. این بوستان یکی از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری مشهد را در خود جای داده است. مسیر دوچرخه سواری در بخش‌هایی از پارک مثل موازات خیابان شهید خلیلی و انتهای خیابان جهان آرا با مسیر کالسکه سواری همراه می‌شود و تصویر جالب به وجود می‌آورد.

پاتیناژ و اسکیت سواری

زمین‌های مخصوص پاتیناژ و اسکیت‌سواری معمولا در کوهسنگی و در مجاورت پارکینگ اصلی کوهسنگی در حاشیه بزرگراه کلانتری واقع شده‌اند. این تفریح نیز یکی از تفریحات جذاب و پرطرفدار کوهسنگی مشهد است.

کوهنوردی

مهم‌ترین تفریح این پارک کوهنوردی است. کوه‌های کوهسنگی چندان صعب‌العبور نیستند و صعود از آن‌ها برای تمام گروه‌های سنی ممکن است. روی این کوه‌ها پله‌هایی تعبیه شده که مسیر را برای همه آسان کرده است. در قله کوه زمینی مسطح و صندلی‌هایی برای استراحت تعبیه شده است.

فرهنگسرای کودک و آینده

تنها فرهنگسرای اختصاصی کودکان در شهر مشهد در پارک کوهسنگی قرار دارد. در این مجموعه بازی‌های مختلف و کارگاه‌های آموزشی کودک یا مادر و فرزند برگزار می‌شود. برنامه‌های فرهنگسرا عموما به‌صورت رایگان و گاها ثبت نامی برگزار می‌شوند. فرهنگسرای کودک و آینده روبه‌روی موزه بزرگ خراسان و در طبقات زیرین پارک قرار گرفته است.

اجرای نمایش و تئاتر کوهسنگ

کوهسنگی میادین مخصوص اجرای نمایش دارد که در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های شاد و مفرح در آن‌ها برپا می‌شود. این برنامه‌ها شامل اجرای موسیقی، نمایش و تئاتر و برنامه های فرهنگی و هنری است.

اطلاعات بازدید

بازدید از پارک کوهسنگی به صورت ۲۴ ساعته امکان‌پذیر است و قیمت ورودی کوهسنگی مشهد رایگان است. با این حال، برای بازدید از موزه  خراسان که در کوهسنگی واقع شده باید بلیط تهیه کنید. برای کسب اطلاعات پارک کوهسنگی مشهد و ساعت کار پارک کوهسنگی مشهد می‌توانید با شماره ۰۵۱۳۸۴۰۰۲۶۵ تماس بگیرید.

منظره زیبای کوهسنگی در شب

بهترین زمان بازدید

ظاهر و آب‌وهوای کوهسنگی مشهد پارک کوهسنگی در هر فصل از سال تغییر می‌کند؛ از همین رو، این پارک یک مکان مناسب برای هر چهار فصل است. همچنین این مکان برای صرف صبحانه و پیاد‌روی صبحگاهی و استفاده از پارک بازی کودکان کوهسنگی استان خراسان رضوی، مشهد گزینه خوبی است که به گردشگران در مشهد پیشنهاد می‌کنیم. اگر تا به حال از جاذبه‌های کوهسنگی بازدید نکرده‌اید در سفر آینده خود به مشهد مقدس، سری به این پارک بزنید. اگر می‌خواهید منظره زیبایی از شهر مشهد مشاهده کنید در ساعات بعد از ظهر به کوهسنگی بروید و همچنین به یاد داشته باشید که پارک کوهسنگی مشهد در شب نمایی دیدنی از شهر را به تصویر می‌کشد؛ چراکه ارتفاع کوهسنگی مشهد در حدود ۱۳۰۰ متر است.

جاهای دیدنی نزدیک

از جمله جاهای دیدنی نزدیک به پارک کوهسنگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رستوران های نزدیک

اگر بعد از بازدید از پارک کوهسنگی هوس نوش جان کردن یک غذای لذیذ به سرتان زد می‌توانید به نزدیک‌ترین رستوران پارک کوهسنگی مشهد بروید. رستوران‌هایی که در نزدیکی کوهسنگی قرار دارند عبارتند از:

  • رستوران سنتی شاندیز
  • رستوران مهر
  • مجتمع پذیرایی کوهسنگی
  • فست فود دلفین

هتل‌های نزدیک

برای اینکه سفر راحتی داشت باشید بهتر است از قبل فکری برای محل اقامتتان بکنید. شما می‌توانید برای رزرو هتلهای مشهد به وبسایت اقامت ۲۴ مراجعه کرده و بهترین هتل های اطراف پارک کوهسنگی مشهد را برای اقامتتان رزرو کنید.

  • هتل پردیسان مشهد
  • هتل بین المللی هما ۱ مشهد
  • هتل خورشید تابان مشهد
  • هتل فرهنگ و هنر مشهد
  • هتل پردیس مشهد

سفر به مشهد با تور

سفر به مشهد و بازدید از جاذبه های دیدنی و بهترین پارک های آن به حدی گزینه های زیادی پیش روی ما گذاشته که برنامه ریزی را دشوار کرده است. اما با خدمات تور مشهد اقامت ۲۴ نه تنها دغدغه ای بابت رزرو هتل نخواهید داشت بلکه با سفری گروهی و از پیش برنامه ریزی شده تجربه بهتری کسب خواهید کرد. پس توصیه می کنیم همین حالا برای رزرو تور مشهد اقدام کنید.

سوالات متداول

کوهسنگی مشهد کجاست؟

ادرس دقیق کوهسنگی مشهد؛ بلوار کلانتری، انتهای خیابان کوهسنگی واقع است.

کوهسنگی مشهد چی دارد؟

رستوران، کافی شاپ، زمین‌های بازی، سالن آمفی تئاتر، زمین بازی کودکان، فروشگاه صنایع دستی، دریاچه مصنوعی و موزه از جمله امکانات پارک کوهسنگی هستند.

فاصله کوهسنگی تا حرم چقدر است؟

از مسیر بزرگراه کلانتری حدود ۹.۵ کیلومتر و از مسیر خیابان کوهسنگی حدود ۷ کیلومتر

پارک کوهسنگی چه ساعت هایی باز است؟

پارک کوهسنگی همه روزه و به صورت ۲۴ساعته باز است.

۴.۶/۵ - (۱۸ امتیاز)
×