بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » معرفی برج رادکان مشهد : آدرس و تصاویر میل رادکان
برج رادکان مشهد
مشهد

معرفی برج رادکان مشهد : آدرس و تصاویر میل رادکان

۱۱ بهمن ۱۳۹۵ 14۰4,680

برج رادکان توس ، اثر ریاضی دان، ستاره شناس و دانشمند بزرگ ایرانی، حکیم خواجه نصیرالدین توسی است. برج رادکان مشهد یا میل رادکان بر روی دشت میان توس و رادکان قرار گرفته و همتای دیگر آن در شهر کردکوی واقع شده که به رادکان غربی مشهور است.

این بنا که از آثار قرن هفتم هجری قمری بوده ، در فاصله ۷۴ کیلومتری شمال مشهد و ۲۶ کیلومتری شمال غربی چناران واقع شده است. میل رادکان دارای گنبدی مخروطی شکل است که ساختمان آن احتمالا در سال ۶۰۷ هجری قمری به پایان رسیده است.

برج رادکان مشهد
آدرس: ۷۴ کیلومتری شمال مشهد و ۲۶ کیلومتری شمال غربی چناران

بیشتر بخوانید : “جاهای دیدنی رادکان چناران

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف

برج رادکان مشهد دارای گنبد مخروطی شکل است و ارتفاع این برج ، ۳۵ متر، قطر داخلی‌اش ۱۴ متر و قطر خارجی آن ۲۰ متر می‌باشد. منظر بیرونی بنا تا ارتفاع ۲.۵ متری به شکل ۱۲ ضلعی و از آن جا تا زیر گنبد به صورت ۳۶ ترک نیم ستونی ساخته شده است. برج رادکان ، ۱۲ دیوار خشتی پهن و بلند دارد که برج را به ۱۲ بخش ۳۰ درجه ای تقسیم می کنند. یعنی هر دیواره ۳۰ درجه از زاویه افق را در بر می گیرد. این در حالی است که دیوارها دو به دو با هم موازی هستند و بر هر کدام از آنها، ۳۶۵ ترک نیم ستونی وجود دارد که برج را به ۳۶ ترک ۱۰ درجه ای تقسیم می کنند.

میل رادکان مشهد
برج رادکان مشهد دارای گنبد مخروطی شکل با ارتفاع ۳۵ متر می‌باشد.

زیباترین قسمت برج رادکان در بخش فوقانی آن واقع شده که دو ردیف قطار بندی و دو کتیبه کوفی و پهلوی که در میان تزئینات آجرکاری و گچ بری که نام سازنده و تاریخ ساخت بر روی آن نوشته شده‌ است را شامل می شود. بدنه این برج بسیار ساده و دارای آجرچینی معمولی و دارای تزئینات آجرکاری و گچ بری است. به منظور استحکام بیشتر ، حد فاصل بندهای آجرها با فشار انگشت دست به داخل فشرده شده که قابل توجه می باشد. در فواصل معین ، سوراخ هایی به چشم می‌خورد که جای داربست بوده که در هنگام احداث بنا تعبیه شده است. طرح داخلی گنبد رادکان مدور و دارای نمایی ساده و اندود گچ و آهک است. در تمام بدنه بنا ، آجر و ملات گچ و آهک بکار رفته ‌است.

بیشتر بخوانید : “بهترین جاهای دیدنی مشهد

برج رادکان در مشهد
طرح داخلی گنبد رادکان مدور و دارای نمایی ساده و اندود گچ و آهک است.

این برج دو ورودی دارد و یکی از آنها رو به ویرانه‌های عمارتی باز می‌شود که اعتماد السلطنه احتمال داده است که مسجد جامع شهر بوده باشد. این بنا در گذر زمان آسیب دیده به طوری که قسمت فوقانی سردر و گنبد داخلی تقریبا خراب شده بود. به همین جهت، در سال ۱۳۴۶ شمسی سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران آن را مرمت کرد.

معماری منحصر به فرد و کارکرد نجومی آن، برج رادکان را به یکی از جاذبه های مهم گردشگری استان و کشور تبدیل کرده است. به گونه ای که هر ماه ، گردشگران خارجی زیادی برای بازدید از برج ، به چناران سفر می کنند. تاکنون اتباع بیش از ۴۵ کشور عمدتا اروپایی، آمریکایی و جنوب شرق آسیا از برج بازدید کرده اند و نکته جالب اینکه در برخی از موارد ، برج رادکان تنها مقصد گردشگری آنها در ایران بوده است.

بیشتر بخوانید : “میل رادکان کردکوی

بنابر تحقیقات انجام یافته ، این بنا کاربرد تقویمی و نجومی نیز داشته و تنها برجی است که توانایی تعیین چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را دارد. این اثر تاریخی در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ با شماره ۱۴۶ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

در صورتی که تمایل دارید به شهر مشهد سفر کنید و از جاذبه های تاریخی در این شهر و یا شهرهای اطراف بازدید کنید می توانید بازدید از برج رادکان را نیز در برنامه های خود قرار دهید. توصیه می کنیم برای داشتن اقامت مقرون به صرفه در هتل های مشهد و فراموش نشدنی از تخفیف های همیشگی اقامت ۲۴ استفاده کنید.

منبع : وبلاگ اقامت ۲۴

لطفا به این مقاله امتیاز دهید ..
×