بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» جاذبه های گردشگری کیش » جاهای دیدنی کیش » کاریز کیش : معرفی شهر زیر زمینی کاریز کیش با آدرس و تصویر
شهر کاریز کیش
جاهای دیدنی کیش - جاذبه های گردشگری کیش

کاریز کیش : معرفی شهر زیر زمینی کاریز کیش با آدرس و تصویر

۲۸ آذر ۱۳۹۵ 37۰3,801

قنات یا همان کاریز، اختراع ایرانیان بوده است که قدمتی معادل تمدن ایران باستان داشته که در گذشته برای هدایت آب های زیرزمینی مورد استفاده قرار می گرفته است. کاریز یکی از جاهای دیدنی کیش با تاریخچه ای بسیار جالب است.

قنات کیش با ۱۵ کیلومتر طول ، بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و احتمالاً در زمان اشکانیان احداث و به عنوان یکی از اصلی ترین منابع آب آشامیدنی منطقه محسوب می شده است. آب قنات بسیار زلال، شفاف و شیرین بوده و علت این زلالی، عبور آب از لایه های مختلف رسوبی و مرجان های تصفیه کننده در آب بوده و علت شیرین بودن آن هم این است که منبع اصلی آن، آب باران می باشد. قسمتی از این آب برای آشامیدن و آبیاری مزارع مورد استفاده مردم جزیره قرار می گرفته و بخش دیگری از آن هم به کشتی های مردم سواحل دیگر خلیج فارس فروخته می شده است.

مطلب مرتبط: بهترین زمان سفر به کیش

شهر زیر زمینی کاریز کیش
قنات کیش یکی از اصلی ترین منابع آب آشامیدنی منطقه

بیشتر بخوانید : “جاهای دیدنی کیش

این قنات دارای ۲۷۴ حلقه چاه می باشد که در حال حاضر فقط از ۷۴ چاه آن در مجموعه شهر زیرزمینی کاریز استفاده می شود. بعضی از این چاه ها به طور کاملاً دست نخورده باقی مانده و بعضی از آنها را جهت تهویه ی بهتر هوا و نیز نوردهی بیشتر به شکل مخروطی درآورده اند.
متوسط عمق کاریز ۱۲ متر است و در برخی نقاط این عمق تا ۱۶ متر هم می رسد. کاریز به طور متوسط ۸ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. مردم منطقه می توانستند از هر چاه با استفاده از دلو و طناب، آب برداشت کنند ، هرچند بهترین روش برای برداشت آب ، رفت و آمد از طریق پایاب بوده است. پایاب ، مکانی پیش بینی شده برای فراهم شدن امکان برداشت آب از کاریز است. در کنار ورودی موزه، یکی از پایاب های کهن کیش با قدمتی حدود ۸۰۰ سال قرار دارد.

kariz kish2
پایاب ، مکانی پیش بینی شده برای فراهم شدن امکان برداشت آب از کاریز است

سقف مرجانی کاریز کیش به قطر هفت متر که زمانی بستر دریا بوده، سرشار از صدف ها و آبزیانی می باشد که در حال حاضر به صورت فسیل در سقف مرجانی شهر زیر زمینی کیش قابل مشاهده است. آزمایش های دقیق در دانشگاه مونیخ نشان داد که این سقف زیبا ، بین ۱۱۰ تا ۵۵۰ میلیون سال عمر دارد. در حال حاضر ، طراحان شهر زیر زمینی ، سقف مرجانی را برای بازدید عموم به صورت یک موزه حفظ کرده و دیوارها و محیط داخلی کاریز را با الگوبرداری از شیوه های کهن معماری ایران زیبا سازی کرده اند.

بیشتر بخوانید : “بهترین تفریح کیش چیست ؟

شهر زیر زمینی کاریز در کیش
دمای هوا در شهر کاریز، بین ۱۰ تا ۱۲ درجه خنک تر از هوای بیرون است

اکنون با ساخت بنای شهر زیرزمینی کاریز، بازدیدکنندگان می‌توانند به راحتی از سطح زمین، پای قنات ها بروند و با تردد در معابر و دالانها ، لحظاتی را در فضایی دلپذیر سپری کنند. دمای هوا در شهر کاریز، بین ۱۰ تا ۱۲ درجه خنک تر از هوای بیرون است و همین امر باعث شده در فصول گرم سال گردشگران و ساکنان کیش ساعاتی را در این شهر سپری کنند تا از گرمای هوا در امان باشند.

البته لازم به ذکر است که کاریز ، هرگز یک شهر زیر زمینی تاریخی نیست بلکه در اصل شبکه‌ای از آب‌های زیرزمینی است که توسط ایرانیان حفر شده و هدایت می شود. کاریز کیش ، با توجه به ویژگیهای منحصر بفرد آن از جمله مرجانی بودن جزیره، آب شیرین قنات، هوای خنک در زیر زمین و سقف مرجانی مملو از فسیل های با قدمت بسیار بالا ، در فهرست مهمترین بناهای جهانی قرار می گیرد.

شهر زیر زمینی کاریز در کیش
مجتمع توریستی کاریز در بلوار میرمهنا حدفاصل میدان المپیک و میدان فارور واقع شده است

مجموعه ی شهر زیرزمینی کیش به همت و با هزینه ی بخش خصوصی ، احداث و راه اندازی شده و از مدیریت خوبی بهره مند است. مجتمع توریستی کاریز در بلوار میرمهنا حدفاصل میدان المپیک و میدان فارور واقع شده است. در انتها بایستی این نکته را خاطرنشان کرد که خاک های برداشت شده از کاریز کیش ، دارای خواص درمانی بسیار زیادی است که در گل درمانی استفاده های فراوان خواهند داشت.

ساعت بازدید از شهر زیرزمینی کاریز کیش

مسافران و گردشگران می‌توانند در تمامی روزها از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب از این جاذبه زیبا و منحصر بفرد بازدید کنند. مدت زمان بازدید از تمام بخش‌های این مجموعه حداکثر ۲ الی ۳ ساعت زمان می‌برد.

امکانات شهر زیرزمینی کاریز کیش

همانطور که گفته شد کاریز کیش یک شهر زیرزمینی نیست و فقط شبکه‌ای آب رسانی در گذشته محسوب می‌شده است. اما در حال حاضر این قسمت از جزیره به مجموعه‌ای تفریحی و گردشگری تبدیل شده است. در مجموعه شهر کاریز امکانات و بخش‌های مختلفی برای گردشگران و بازدیدکنندگان فراهم شده است.

یکی از این بخش‌ها موزه شهر زیرزمینی کاریز است که در آن آثار مختلف و مستندات تاریخی درباره خلیج فارس و زندگی مردم در این منطقه به نمایش گذاشته شده‌اند. از دیگر بخش‌های این مجموعه می‌توان به یک مسجد تاریخی اشاره کرد که به عنوان تنها مسجد مرجانی دنیا شناخته می‌شود.

از آنجایی که بازدید از تمام بخش‌های شهر زیرزمینی کیش ۲ الی ۳ ساعت زمان می‌برد، برای رفاه حال بیشتر مسافران و استراحت کردن یک لمکده و یک رستوران سنتی در این مجموعه ساخته شده است. همچنین در شهر کاریز کیش فروشگاه صنایع دستی و عکاسخانه نیز وجود دارد.

در صورتی که تمایل دارید به جزیره کیش سفر کنید ، در برنامه سفر خود در مدت زمان اقامت در این جزیره زیبا ، از این مکان جالب توجه نیز بازدید نمایید. و همچنین می توانید از طریق اقامت ۲۴ رزرو هتل کیش مورد نظر خود را انجام دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×