بنر دسکتاپ هتل های نوروزی 1403 بلاگ
» راهنمای سفر به ایران » راهنمای سفر به خراسان رضوی » مشهد » آرامگاه فردوسی مشهد | آدرس، ساعت کاری و قیمت بلیط
عکس آرامگاه فردوسی
مشهد

آرامگاه فردوسی مشهد | آدرس، ساعت کاری و قیمت بلیط

۹ آذر ۱۳۹۵ 24۰5,624

مشهد یکی از آن شهر های پر گردشگری است که در هر فصل سال مردم زیادی به این شهر سفر می کنند. قطعا تنها هدف مسافران از سفر به این شهر، زیارت حرم امام رضا (ع) نیست؛ زیرا جاذبه های زیادی برای بازدید وجود دارد که نباید آن ها را از دست داد. شما می توانید ۲۰ کیلومتر از شهر خارج شوید و از آرامگاه فردوسی به عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد بازدید کنید. اینجا تنها یک آرامگاه نیست، بلکه مجموعه ای از مکان های مختلف است. در این مطلب از اقامت ۲۴ همراه ما باشید تا در مورد آرامگاه فردوسی بیش تر توضیح دهیم.

آرامگاه فردوسی مشهد کجاست؟

شاعر بزرگ حماسه سرای ایرانی، حکیم ابوالقاسم فردوسی است که همه مردم ایشان را به عنوان احیا کننده زبان پارسی می شناسند. این شاعر بزرگ در سال ۳۲۹ هجری قمری در خانواده ای دهقان به دنیا آمد و خدمات ارزنده ای را به ایرانیان ارائه کرد. دهقان، طبقه اشراف دوره ساسانیان بودند که در دومین طبقه از قشر مردم ثروتمند قرار می گرفتند. در نهایت فردوسی در سال ۴۱۶ چشم از جهان فرو بست. اکنون همانطور که در نقشه آرامگاه فردوسی می بینید، این مقبره در فاصله ۲۸ کیلومتری از غرب روستای پاژ یعنی زادگاه این شاعر بزرگ قرار دارد.

چگونه از مشهد به آرامگاه فردوسی برویم؟

در ۲۰ کیلومتری خارج از شهر مشهد، مقبره ای در فضای باغی سر سبز قرار دارد. مزار فردوسی درست در حد فاصل روستاهای اسلامیه و توس و در نزدیکی دروازه رزان شهر طابران قرار گرفته است. برای رسیدن به آرامگاه فردوسی مشهد می توانید این مسیر را با خودروی شخصی، تاکسی یا اتوبوس BRT بروید.

بنر تبلیغاتی رزرو هتل های مشهد با تخفیف
  • اتوبوس: اتوبوس های BRT مسیر های متفاوتی به آرامگاه فردوسی دارند. کوتاه ترین مسیر برای رسیدن به آرامگاه فردوسی از پایانه فردوسی در مشهد است. یعنی در این پایانه سوار اتوبوس های ۲۰۲ شوید و بعد از ۴۵ دقیقه به آرامگاه فردوسی می رسید.
  • خودروی شخصی: برای طی کردن مسیر آرامگاه فردوسی از مشهد با خودروی شخصی کافی است به سمت قوچان به راه بیفتید. زمانی که به سه راهی فردوسی رسیدید، به سمت راست بپیچید. سپس چند کیلومتر به جلو بروید و در نهایت به بلوار بهارستان می رسید. بنای تاریخی فردوسی درست در انتهای همین بلوار قرار دارد.
  • تاکسی: تاکسی ها نیز به عنوان وسیله نقلیه عمومی دیگری، مسافران را به مقبره فردوسی می برند.

اطلاعات بازدید

آیا از هزینه ورودی آرامگاه فردوسی ۱۴۰۲ اطلاع دارید. به دلیل تغییرات و نوسانات قیمت بلیط های بازدید از جاهای دیدنی، بهتر است پیش از رفتن از قیمت دقیق بلیط آرامگاه فردوسی مشهد مقدس مطلع شوید. برای این کار کافی است از طریق شماره تماس آرامگاه فردوسی مشهد با کارکنان این مجموعه در ارتباط باشید و هزینه ورودی را به صورت دقیق بپرسید.

شماره تماس آرامگاه فردوسی: ۳۲۶۶۳۸۲۵-۰۵۱

ساعت کار آرامگاه فردوسی ۱۴۰۲: ۶ ماه اول سال، هر روزه ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر

۶ ماه دوم سال، هر روزه ساعت ۹ صبح تا ۱۶ عصر

هزینه ورودی آرامگاه فردوسی ۱۴۰۲: اتباع ایرانی با مبلغ ۵۰۰۰ تومان و اتباع خارجی با مبلغ ۵۰۰۰۰ تومان

زندگینامه فردوسی

هنوز هم هیچ اطلاعات دقیقی از زندگی فردوسی پیش از سرودن و نگارش شاهنامه به دست نیامده است. به همین دلیل در این بخش از معرفی آرامگاه فردوسی به فرضیاتی درباره زندگی این شاعر بزرگ ایرانی می پردازیم. طبق برخی روایات، پسر اول این شاعر در سال ۳۵۹ هجری قمری به دنیا آمد. اما زمانی که فردوسی ۶۷ سال داشت، پسر ۳۷ ساله خود را از دست می دهد و به دلیل آزردگی خاطر در شعر های خود به این موضوع اشاره کرده است.

مجسمه فردوسی جلوی آرامگاه فردوسی

 

 

 

پژوهشگرانی مانند محمد تقی بهار معتقد هستند که در ابتدای داستان بیژن و منیژه از زنی یاد شده که همسر حکیم ابوالقاسم فردوسی است. مدارک نشان می دهند که فردوسی سرودن شاهنامه را از سن ۳۷ سالگی آغاز کرد؛ ولی طبق استعداد شاعر می توان نتیجه گرفت که سرودن این مجموعه از دوره نوجوانی توسط ایشان انجام شد. خود شخص فردوسی هم به این موضوع اشاره دارد که بخشی از اشعار شاهنامه متعلق به دقیقی هستند و باقی شعر های آن توسط این شاعر بزرگ سروده شده که بخش اصلی شاهنامه است. منصور بن نوح یکی از پادشاهان دوره سامانیان بود که فردوسی طی آن دوره داستان هایی را سروده بود. با مرگ دقیقی و پادشاه پسر منصور، نوح دوم طی سال ۳۷۰ هجری قمری، فردوسی شروع کرد تا متن شاهنامه ابومنصوری را به نظم درآورد.

احتمالا از آن زمان، دقیقی کار به نظم درآوردن شاهنامه را به دستور پادشاه سامانی شروع کرد؛ زیرا فردوسی برای دنبال کردن کار دقیقی، گرفتن دستور ادامه کار از پادشاه سامانی، برخورداری از پشتیبانی مالی این پادشاه و استفاده از نسخه‌ای متعلق به شاهنامه منثور ابومنصور محمد بن عبدالرزاق به بخارا، پایتخت سامانیان رفت. اما با در دسترس گذاشتن نسخه ای دست نویس توسط یکی از همشهریان، کار را در شهر خود ادامه داد. با تمام این تلاش ها، نگارش شاهنامه در سال ۳۸۴ هجری قمری به پایان رسید. ویرایش اول این اثر در ۱۶ سال بعد از نگارش کتاب شاهنامه تمام و بخش هایی نیز به این کتاب اضافه شد.

تاریخچه آرامگاه فردوسی

 

 

فردوسی یک شخص شیعه بود و به همین دلیل اجازه خاکسپاری پیکر او را ندادند. به همین علت او را در باغ خانه اش در توس به خاک سپردند. بعد از آن چندین بار به محل دفن فردوسی حمله شد تا آن را با خاک یکسان کنند و موفق شدند. در نهایت یکی از سپهداران توس در زمان فردوسی، ارسلان حلذب نام داشت. این شخص برای اولین بار در مقابل دروازه شرقی رزان شهر تابران توس، آرامگاه فردوسی را بنا کرد. تا ۱۰۰ سال پس از فوت فردوسی این بنا پابرجا ماند. تا زمانی که حکمرانی گرگوز یکی از امیران مغول آغاز شد. این شخص بنای آرامگاه فردوسی را تخریب و از آن به عنوان مصالح برای ساخت قلعه استفاده کرد.

خرابی آرامگاه فردوسی تا سال ها ادامه داشت به گونه ای که آثار زیادی از آن پیدا نبود. در نهایت عبدالوهاب آصف‌الدوله به عنوان والی خراسان در زمان ناصرالدین شاه قاجار، مامور شد بنایی شایسته شاعر بزرگ ایرانی بسازد که نتیجه آن ساخت بنایی با ۲ اتاق کوچک بود. در نهایت تیمورتاش یا عبدالحسین خان سردار معظم تلاش کرد تا بودجه ای برای ساخت بنای آرامگاه فردوسی بگیرد که در نهایت در سال ۱۳۰۷ تصویب شد.

جاهای دیدنی آرامگاه فردوسی

اکنون بعد از گذشت تمام آن سال ها و دوره پر فراز و نشیب تخریب و راه اندازی دوباره آرامگاه فردوسی، این بنا چندین سال است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. پیشنهاد می کنیم بازدید از این بنا را در روز های سفر قرار دهید. در این صورت با حرکت به سوی مقبره فردوسی مشهد کم کم از خود شهر نیز خارج می شوید. این بنا تنها شامل یک آرامگاه نیست. این مجموعه، فضایی با مساحت ۶ هکتار است که بخش های مختلفی دارد. بعد از ورود از ضلع جنوبی به داخل محوطه، می توانید تصویر انعکاس یافته آرامگاه فردوسی را در استخری با ابعاد ۳۰ در ۱۰ متر ببینید. یادتان باشد تا پایان ساعت بازدید آرامگاه فردوسی مشهد مهلت دارید، پس برای بازدید از جاهای دیدنی آرامگاه فردوسی به شیوه ای صحیح برنامه ریزی کنید. برای کسب اطلاعات بیش تر درباره تغییر زمان بازدید با شماره تماس آرامگاه فردوسی تماس بگیرید.

موزه آرامگاه فردوسی

در محوطه آرامگاه فردوسی، بنایی قرار دارد که موزه فردوسی است. تا سال ۱۳۸۴ این فضا برای استراحت گردشگران بود؛ ولی با همت دکتر بهروز احمدی در این فضا نیز موزه ساخته شد. آثار قدیمی موجود در این موزه در ۴ دسته قابل بررسی هستند.

آثار سنگی

زمان کشف این آثار مربوط به دوره پیش از تاریخ اسلام است که در دشت توس و اطراف کشف رود یافت شدند. آثار سنگی موجود در موزه فردوسی شامل قطعه های سفالی متعلق به دوره اسلامی و پیش از آن، سکه های طلا و نقره دوره اسلامی، آثاری یافت شده از حفاری های باستان شناسی شهر توس از جمله عطردان ها، پیوه سوز ها و… هستند.

آثار حماسی و پهلوی

همانطور که از نام این آثار معلوم است، وسایلی در این بخش از موزه موجود هستند که نشان دهنده روحیه پهلوانی و حماسی است. شما می توانید انواع شاهنامه ها، آلات موسیقی، انواع وسایل سوارکاری مانند تیر و کمان، گرز، سپر و … را در آثار حماسی و پهلوی از این موزه ببینید. شاهنامه های نفیسی از جمله نسخه کپی شاهنامه بایسنقری، شاهنامه فلورانس، شاهنامه ۷۳ کیلوگرمی که از سوی موسس انتشارات امیرکبیر اهدا شده و… از جمله کتاب های شاهنامه در موزه آرامگاه فردوسی هستند.

آثار حماسی موزه آرامگاه فردوسی

 

انواع ظروف

انواع ظرف های سفالی لعاب دار، بدون لعاب و مفرغی نمونه ای از انواع ظروف این موزه هستند که در قرن های چهارم و پنجم هجری شمسی یعنی عصر فردوسی خلق شدند.

انواع آثار هنری

این دسته از آثار، شامل آثار هنری اهدایی هستند. شما در این بخش از موزه، نقاشی های علی رخسار از شاگردان محبوب و نوآور کمال الملک را می بینید. تابلو های نقاشی رسم شده از چهره فردوسی و داستان های شاهنامه، انوع فرش و قالیچه و انواع هنر های ظریفه از دیگر انواع آثار هنری در این موزه هستند.

کتابخانه

در ضلع شرقی آرامگاه نیز کتابخانه ای قرار دارد که زمان ساخت آن به سال ۱۳۴۷ باز می گردد. کتابخانه آرامگاه فردوسی در دو طبقه ساخته شده که طبقه بالایی، کتابخانه و طبقه پایین آن، مخزن کتاب است. بیش از ۹ هزار جلد کتاب در این کتابخانه وجود دارد.

نقشینه ها

با ورود به تالار آرامگاه فردوسی، نقشینه هایی را روی دیوار های شرقی و جنوبی این تالار می بینید که نقش های برجسته سنگی از کتاب شاهنامه هستند. در زیر هر یک از این نقشینه ها می توانید توضیحاتی را درباره داستان های مربوط به آن نقشینه را با خط نستعلیق ببینید. این نقشینه ها شامل پناه بردن زال به سیمرغ، نبرد رستم و اسفندیار و پیروزی رستم، نبرد رستم و دیو سفید و … هستند.

تالار

در بنای آرامگاه فردوسی، تالاری به شکل مربع و از جنس سنگ مرمر وجود دارد که درون آن با کاشی کاری ها و گچ بری ها تزئین شده است. در چهار گوشه این تالار، چهار ستون بلند دیده می شود که دو سر ستون بزرگ دارند. قرار گیری یک جفت ستون های زینتی کوتاه تر از دیوار در کنار هر یک از دیوار های تالار جلوه زیبایی دارد و مشابه یک سردر است. وجود تصویری از اهورامزدا به عنوان خدای زرتشتیان نیز نماد خوبی از ویژگی های مقبره کوروش کبیر و تخت جمشید به حساب می آید.

فروشگاه صنایع دستی

در محوطه باغ آرامگاه فردوسی، فروشگاهی راه اندازی شده که در آن می توانید پوشاک دوخته شده با چرم، کیف هایی با طرح های اسلیمی، مجسمه های فردوسی در سایز های مختلف و ماگ هایی را بخرید که روی آن اشعار شاهنامه نوشته شده است. این فروشگاه مکان خوبی برای خرید سوغاتی و یادگاری های کوچک است. البته برای علاقه مندان به ادبیات کهن فارسی، فروشگاهی نیز داخل موزه آرامگاه فردوسی قرار دارد. در این فروشگاه شاهنامه برای کودک و بزرگسال، داستان های شاهنامه در قالب سی دی، پادکست و … با صدای مشاهیر مختلف فروخته می شود.

آرامگاه مهدی اخوان ثالث

اخوان ثالث یکی از شاعران موفق ایران زمین است که در دهم اسفند سال ۱۳۰۷ در مشهد چشم به جهان گشود و در چهارم شهریور ماه ۱۳۶۹ در تهران چشم از جهان فرو بست. در نهایت پیکر این شاعر بزرگ ایران زمین در آرامگاه فردوسی دفن شد. برای بازدید از سنگ قبر اخوان ثالث باید به بخش غربی این آرامگاه بروید و در ضلع جنوبی موزه، مزار این شاعر بزرگ را می بینید. در کنار مقبره اخوان ثالث، تندیسی از نیم تنه او نیز قرار گرفته است. اخوان ثالث، شعر های خود را در زمینه های اجتماعی و اندر احوالات زندگی مردم می سرود. علاوه بر سرودن شعر، نوازندگی تاز نیز انجام می داد.

آرامگاه استاد شجریان

کمتر کسی در ایران وجود دارد که استاد شجریان را نشناسد. استاد محمدرضا شجریان یکی از هنرمندان برجسته مشهدی بود که در زمینه آواز، موسیقی و خوشنویسی فعالیت می کرد. این استاد یکی از برجسته‌ترین هنرمندان موسیقی و مفاخر خوانندگی سنتی ایران به شمار می رفت که صدای ایشان در تاریخ موسیقی کشورمان ماندگار شده است. در مهرماه سال ۱۳۹۹ نیز پیکر استاد محمدرضا شجریان پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری در جوار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد.

 

آرامگاه استاد شجریان

استاد شجریان وصیت کرده بودند که در جوار مزار مهدی اخوان ثالث دفن شوند؛ ولی طی تغییراتی که صورت گرفت ایشان در جوار آرامگاه فردوسی دفن شدند. روی سنگ مزار این استاد فرزانه عبارت «خاک پای مردم ایران» دیده می‌شود. استاد شجریان همیشه این جمله را بر زبان آورده و به عنوان خدمت گذار مردم اعتقاد راسخی به آن داشتند. از این رو با حکاکی این عبارت بر روی سنگ مزار آرامگاهشان حتی بعد از مرگ ایشان نیز ارادتشان به مردم ثابت شده است.

معماری آرامگاه فردوسی

در بخش ورودی باید بلیط آرامگاه فردوسی مشهد را تهیه کنید. بعد از تهیه بلیط و ورود به محوطه، استخر بزرگی در مقابل شما قرار دارد و بنای سفید رنگ بزرگی را می بینید که همان آرامگاه ابوالقاسم فردوسی مشهد است. هنوز راه زیادی دارید تا با نمای بیرون و درون این آرامگاه آشنا شوید.

معماری درونی

برای بازدید از محل دفن این شاعر بزرگ باید به بخش زیرزمین آرامگاه بروید؛ زیرا داخل آرامگاه فردوسی قرار دارد. در قسمت غربی این بنا، درب اصلی آن قرار گرفته و باید از طریق آن به داخل مقبره فردوسی بروید. زیرزمین این بنا، فضایی ۳۰ متری در ۳۰ متری با عمق ۵ متری است. داخل آرامگاه فردوسی و روی دیوار های پلکان ها ۶ نقش برجسته وجود دارد که متعلق به روایت های متفاوت شاهنامه هستند. سنگ قبر فردوسی در ابعاد ۹۰ سانتی متر در ۵۴/۱ متر و از جنس مرمر ساخته شده است. ۲۰ ستون با ارتفاع ۶۰/۴ متر نیز دور تا دور محل دفن فردوسی را فرا گرفتند.

 

عکس داخل آرامگاه فردوسی

معماری بیرونی

به طور کلی نمای بیرونی آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی به شکل مربع یا مکعب است که مساحتی به اندازه ۱۰۴۳ متر مربع دارد. در هر طرف بنا، پلکان هایی را می بینید که در نهایت و ارتفاع ۱۸ متری بالای این پلکان ها، بنای آرامگاه این شاعر بزرگ خود نمایی می کند. بنای اصلی آرامگاه فردوسی از روی هم قرار گرفتن ۷ مکعب کوچک تر ساخته شده است. از هر وجه که به بنای آرامگاه فردوسی توس مشهد نگاهی بیندازید به خوبی می توانید سروده هایی ۱۲ بیتی از شاهنامه را ببینید که روی این بنا حک شده است. بنای اصلی این آرامگاه، ۱۲ عدد ستون دارد. در هر کنج آرمگاه فردوسی مشهد یک ستون قرار گرفته و دو طرف کتیبه ها، ستون هایی به سبک هخامنشی ها ساخته شدند. ابوالحسن صدیقی در ایتالیا، مجسمه فردوسی را ساخته و در نهایت به محوطه آرامگاه فردوسی شاعر بزرگ ایران منتقل شد.

جاهای دیدنی نزدیک

از آنجایی که ساعت بازدید آرامگاه فردوسی مشهد از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ یا ۱۷ عصر است، پس فرصت را از دست ندهید! شاید با سفر به مشهد فکر می کنید که تنها جاذبه آن حرم امام رضا (ع)، موج های آبی یا جاهای معروف آن است. ولی هنوز ناشناخته های زیادی در این شهر وجود دارند که شما آن ها را نده اید. در این قسمت جاهای دیدنی نزدیک به آرامگاه فردوسی توس مشهد را معرفی می کنیم که بعد از بازدید از این آرامگاه زیبا و دیدنی، جاهای دیدنی دیگر مشهد را نیز ببینید.

  • آرامگاه شاعران در فاصله ۲۹۰ متری
  • دروازه رزان در فاصله ۲۸۰ متری
  • گنبد هارونیه در فاصله ۹/۱ کیلومتری
  • مقبره امام محمد غزالی در فاصله ۲/۱ کیلومتری

رستوران های نزدیک

بعد از ساعت ها گشت و گذار در مجموعه آرامگاه فردوسی اکنون نوبت به استراحت و خوردن غذا می رسد. ولی شما ۲۰ کیلومتر از شهر فاصله دارید و کمی سخت است بخواهید به سمت داخل شهر بروید. شاید در همان زمان تمام رستوران های مشهد نیز بسته شده اند. پس رستوران های نزدیک آرامگاه فردوسی را معرفی کنیم تا در کوتاه ترین زمان ممکن، غذای دلخواهتان را با کیفیت و قیمتی مناسب سفارش دهید.

  • رستوران هفت خوان در فاصله ۹ متری
  • رستوران شقایق در فاصله ۶۵۰ متری
  • رستوران یاس در فاصله ۴۵۰ متری
  • فست فود توس در فاصله ۷۰۰ متری
  • فست فود فردوس در فاصله ۴۵۰ متری

هتل های نزدیک

اگر شما هم می خواهید دور از شلوغی شهر مشهد اقامت داشته باشید، بهتر است هتل های نزدیک آرامگاه فردوسی را رزرو کنید. به دلیل موقعیت مکانی این هتل ها، قیمت رزرو اتاق ها نیز ارزان تر است. شما می توانید هتل های مشهد در مرکز شهر یا دور از شهر را از سایت اقامت ۲۴ با تخفیف خوبی رزرو کنید.

  • هتل توریست توس مشهد در فاصله ۲۱ کیلومتری
  • هتل آپارتمان زرین توس مشهد در فاصله ۳۱ کیلومتری
  • هتل آپارتمان صادقیه توس مشهد در فاصله ۳۱ کیلومتری

سوالات متداول

فاصله آرامگاه فردوسی مشهد تا حرم چقدر است؟

از مسیر بزرگراه آزادی ۳۱.۵ کیلومتر و از طریق بزرگراه آزادی و بلوار شاهنامه ۳۵.۱ کیلومتر

آرامگاه فردوسی مترو دارد؟

خیر ایستگاه مترو ندارد و باید با اتوبوس یا ماشین شخصی خودتان را به مقبره فردوسی برسانید.

آرامگاه فردوسی در چه سالی ساخته شد؟

آرامگاه فردوسی در سال ۱۳۱۳ گشوده شد.

فاصله آرامگاه فردوسی تا مشهد چقدر است؟

حدود ۳۰ کیلومتر باید رانندگی کنید.

چه کسانی در آرامگاه فردوسی دفن هستند؟

استاد مهدی اخوان ثالث و استاد شجریان در این مجموعه دفن هستند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×